Uska bregasta osovina iz starih keceva.

Zastava 101

o_573.jpg

Detalji

Cena: 100.00€

  • Datim objave: 15.01.2017


Opis

(CENA OVOG DELA JE 100€). Bregasta osovina je deo koji ima oblik celicnog valjka po cijoj se celoj duzini nalaze bregovi. Zadatak bregaste osovine je da pravovremeno otvara i zatvara ventile koji se nalaze u glavi motora kako bi motor pravilno disao. Kod modernih motora, bregasta osovina je najcesce smestena u glavi motora iznad ventila, a pokrece je radilica preko (najcesce) zupcastog kaisa, ali moze biti pokrenuta i preko lanca, kao na primer kod BMW-a. Bregasta osovina se moze nalaziti i u bloku motora, kao na primer kod Fiat-a 127, Juga 45, Skode Favorit kao i kod starijih Americkih V8 motora, ali kao sto sam vec napisao, najcesce je u modernim motorima smestena u glavi. Motori kojima je bregasta smestena u bloku motora imaju jos od delova i sipke-podizace i klackalice. Na motorima se moze nalaziti jedna ili dve bregasta osovine. Ako imamo motor sa dve bregaste DOHC-motor, onda jedna bregasta otvara usisne, a druga izduvne ventile. Motori koji nose bregastu u glavi, i to jednu, nazivamo SOHC ili OHC, a one koji imaju dve bregaste u glavi nazivamo DOHC motorima. Motori koji imaju bregastu u bloku, nazivamo OHV motorima. OBJASNJENJE OZNAKA: OHV, SOHC-OHC, DOHC OHV motor: OHV motor (over head valve). Ovakvi motori imaju bregastu osovinu smestenu u bloku motora a ventile u glavi motora. Ventili se podizu pomocu sipkica, koje se svojim donjim delom naslanjaju na bregove bregaste osovine a gornjim na takozvane klackalice, koje otvaraju ventile. Kod ovog tipa motora, zazor izmedju ventila i klackalice podesava se rucno pomocu srafa i matice i kod ovog tipa motora, radilica i bregasta osovina, obicno su povezane lancem. SOHC ili skraceno OHC motor: SOHC motor (single over head camshaft). Ovakvi motori, imaju bregastu osovinu smestenu u glavi motora. Ovom motoru nisu potrebne sipkice, jer je bregasta osovina direktno preko plocica naslonjena na ventile motora. Izmedju bregaste osovine i ventila, nalaze se soljice na kojima su smestene plocice za stelovanje zazora ventila. Ove soljice mogu biti podizane i uljem pod pritiskom (hidropodizaci) s nemogucnoscu povratka. Kod ove verzije motora, radilica i bregasta osovina, najcesce su povezane zupcastim kaisem. DOHC motor: DOHC motor (double over head camshaft). Ova koncepcija motora, ima dve bregaste osovine u glavi i to sa jednim ili dva usisna/izduvna ventila. Kod ove verzije motora, radilica i bregasta osovina, najcesce su povezane zupcastim kaisem. Da biste tacno znali kako radi bregasta osovina, odnosno cemu sluzi, trebalo bi da znate kako radi SUS motor (motor sa unutrasnjim sagorevanjem). Pokusacu da vam to prosto objasnim. Svaki SUS motor radi tako sto toplotnu energiju pretvara u mehanicku. Kako toplotnu? Pa prosto i benzinski i dizel motori rade tako sto sagorevaju gorivo, razlika je samo u tome kako se koje gorivo pali. Benzinski motor se pali pomocu varnice koju daje svecica, a dizel pomocu kompresije, sabijanjem vazduha koji dostize visoku temperaturu i ubacivanjem goriva u pravom trenutku. U nasim vozilima se nalaze cetvorotaktni motori, koji toplotnu energiju pretvaraju u mehanicku. Evo kako radi cetvorotaktni benzinski motor, kao sto recimo ima Zastava 101. Kada vi okrenete kljuc u bravi i zaverglate, akumulator pokrece anlaser, anlaser zatim pokrece zamajac koji je zasrafljen za radilicu. Na radilici se nalaze klipnjace sa klipovima koje se krecu gore-dole u cilindrima. Uz sve to, dok vi verglate, benzinska pumpa dovlaci gorivo iz rezervoara do karburatora i kroz usisnu granu to gorivo ubacuje u cilindre. istovremeno dok se sve to desava, akumulator okretanjem zamajca i jos nekih delova, okrece i razvodnik, koji je zaduzen da u pravom trenutku preko svecice ubaci varnicu u cilindre. Kada benzinska pumpa ubaci gorivo u cilindar motora, a svecica baci varnicu, tada u cilindru dolazi do zapaljenja benzina, eksplozije, odnosno do paljenja motora. Cim dodje do zapaljenja u jednom cilindra, odmah posle toga dolazi i do zapaljenja u drugom, pa u trecem, cetvrtom i tako se motor pali, nakon cega se prestaje sa verglanjem i motor samostalno nastavi da se okrece, bez pomoci anlasera. Kod zastave 101, a i kod vecine motora sa 4 cilindra, redosled paljenja, znaci red kojim dolazi do zapaljenja u cilindrima je sledeci: Prvo se pali prvi cilindar, zatim treci, pa cetvrti i na kraju drugi, a onda ponovo 1, 3, 4, 2 i sve tako u krug. Ekspanza ili sagorevanje se uvek desava samo u jednom cilindru, znaci nikad ne dolazi do sagorevanja u svim cilindrima zajedno, vec uvek samo u jednom cilindru. Ovakav redosled paljenja je zbog mirnog i ujednacenog rada motora Zasto se zove cetvorotaktni motor? Zato sto su motoru potrebna 4 takta da bi upalio i radio kako treba. Sta su to taktovi i kako rade? To su: -USISAVANJE: Klip ide odozgo na dole i pravi efekat vakuma i na taj nacin uvlaci smesu goriva i vazduha. -SABIJANJE: Klip ide odozdo na gore i sabija smesu goriva i vazduha. -EKSPANZIJA: Ekspanzija, eksplozija ili sagorevanje se desava kada klip dodje skoro u gornju mrtvu tacku i kad sabije smesu vazduha i goriva, a svecica baci varnicu koja zapali gorivo i napravi eksploziju. Od jacine te eksplozije i sirenja plinova, klip ponovo krene da se spusta. -IZDUVAVANJE: Nakon sto ga je eksplozija spustila dole, klip se ponovo vraca na gore i potiskuje i izbacuje sagorelu smesu benzina i goriva. Eto ovo bi bilo onako uprosceno, cisto da imate predstavu kako to odprilike funkcionise, da biste lakse shvatili kako radi bregasta. Nista od ovog gore ne bi bilo moguce da ne postoji bregasta, koja otvara i zatvara ventile tacno kad treba. Kako bregasta "zna" kad treba da zatvori i otvori ventil? Pa prosto, otvaranje i zatvaranje ventila, diriguje radilica sa kojom je bregasta povezana (u ovom slucaju) zupcastim kaisem. Sad kad znamo za taktove, ajde da vidimo sta rade ventili u toku ta 4 takta. 1. takt - Usisavanje: Da bi klip mogao da se bez problema spusta odozgo na dole i da bi uopste mogao da usisa smesu iz usisne cevi, bregasta osovina svojim bregom stisne pecurku usisnog ventila, ventil tad izadje iz svog lezista i ostavi otvorenu rupu kroz koju ulazi smesa vazduha i goriva. Dok je otvoren usisni ventil, izduvni je zatvoren. Kad bi i usisni ventil bio zatvoren, onda smesa ne bi mogla da udje u cilindar, a i klip ne bi mogao da se spusti zbog efekta vakuma, kao kad biste pokusavali da udisete vazduh na usta, a neko vam stavi ruku preko. Kako se klip spusta na dole, tako se i bregasta osovina okrece i kada klip dodje u donju zonu, bregasta prestaje da potiskuje ventil, opruga koja se nalazi oko stabla ventila povuce ga na gore i on se tada vraca u svoje leziste, odnosno zatvori se. 2. takt - Sabijanje ili kompresiona faza: U toku ove faze, oba ventila su zatvorena, jer klip tada sabija smesu vazduha i goriva i onda kad je sabijanje najvece, a to je kad klip dodje do kraja, tad svecica baci varnicu koja zapali smesu i koja potera klip na dole. Kad ventili ne bi bili zatvoreni, onda bi smesa koju potiskuje klip izasla van i ne bi doslo do eksplozije a samim tim ni do rada motora. 3. takt - Ekspanzija, eksplozija ili sagorevanje: Iskra svecice pali smesu, plinovi se sire potiskujuci klip na dole. I u ovoj fazi su oba ventila zatvorena. 4. takt - Izduv: U ovoj fazi, usisni ventil je zatvoren, a izduvni je otvoren, kako bi klip koji se penje mogao da izbaci produkte sagorevanja i kako bi napravio mesta za sledecu fazu (opet prvi takt), odnosno ponovo napravio mesta za usisavanje nove smese. Breg na bregastoj osovini bi mogli da uporedimo sa jajetom. Zamislite kad bi uzeli jaje, postavili ga na sto tako da mu tup kraj bude dole a siljak gore. Sad uzmemo iglu i bocno (sa strane) probusimo jaje i onda ga vrtimo tako da mu cas tupi kraj bude dole, cas gore. E tako izgleda okretanje jednog brega na bregastoj, s tim da ostar deo otvara ventil. Zazor izmedju bregaste i ventila se podesava kada je tup deo bregaste iznad solje ventile. Taj zazor obicno bude oko 0.15mm za usisne i 0.25 za izduvne ventile. Bregasta otvara ventil svaki put kad siljat deo dodje u dodir sa stablom ventila, a svaki put kad siljat deo prestane da ga dodiruje ventil se zatvori. Postoje tupe i ostre bregaste. Tupe bregaste se koriste u standardnim vozilima, a ostre u sportskim automobila ili automobilima sa jacim motorima. Ostre bregaste brze otvaraju i zatvaraju ventile. Ostalo je jos da vidimo koji su to kvarovi bregaste. Kao sto sam gore napisao, bregasta je jedno obicno parce valjkastog metala sa bregovima i tako gledano, tu nema sta da se pokvari, medjutim, ipak ima. Kod nekih automobila moze doci do pucanja bregaste, mada retko. Isto tako kod nekih automobila, kao sto je Fiat Punto 1.7 dizel moze doci do pucanja na jednog dela na kraju bregaste, tamo gde se kaci vakum pumpa kocnice i onda pedala kocnice postane tvrda. Ipak najcesci kvar bregaste je potrosenost-pojedenost njenih bregova, usled stalnog stiskanja isabijanja jakih opruga koje vracaju ventile u svoja lezista. Sto su jace opruge, bregastoj treba veca snaga da ih potisne, a samim tim vece su sanse da se bregovi pre ostete. Najbitnije za bregastu je da ima dobro podmazivanje kvalitetnim uljem. Sada kada znamo da svaki put kad naidje siljat deo bregaste, on pritisne ventil, odnosno plocicu solje ventila i ako znamo da da se motor vrti najmanje 800 puta pa i do 5-6000 puta u minuti, a neki i do 10.000, onda zamislite koliko puta taj breg pritisne ventil. Inace da znate, radilici treba 2 puta da se okrene, da bi se bregasta okrenula jednom. Konkretno kod Fiatovih automobila, posto njih radim, najcesce mi traze bregaste za 1.7 dizel motore koji su stavljani u razne modele, Punto, Tipo, Tempra, Uno, Palio... i za Fiat Bravo 1.4 12V NAPOMENA: Tekstovi su pisani na osnovu licnog dugogodisnjeg iskustva i znanja, a ponekad i uz pomoc podataka prikupljenih sa interneta. Tekstovi nisu namenjeni profesionalnim auto-mehanicarima, auto-elektricarima i ostalim profesionalcima koji se bave popravljanjem i odrzavanjem vozila, vec obicnim vozacima, koji bi mozda hteli da saznaju nesto vise. Trudio sam se da sto bolje i jednostavnije opisem delove koje prodajem i njihovu funkciju i ukoliko se negde i potkrala neka greska, ona nije namerna. Bicu zahvalan svakom, ko primeti neku neispravnost i o tome me obavesti putem mail-a na autootpadkidi@gmail.com ili porukom na 064/6639623.