Servo pumpa za Fiat Brava 1.4

Fiat Brava

autootpad-kidi-1765.jpg

Detalji

Cena: 40.00€

  • Datim objave: 30.12.2018


Opis

(CENA OVOG DELA JE 40€). Hidraulicna servo pumpa je kljucni element servo sistema koji jos i uz rezervoar-bocu za hidraulicno ulje, creva i letvu volana, omogucava vozacu da lako preko volana zakrece prednje tockove, odnosno upravlja vozilom. Pored toga sto se pomocu servo uredjaja mnogo lakse okrece volan, nego na vozilima koja ga nemaju, sa servo uredjajem cete u slucaju pucanja gume na prednjim tockovima, mnogo lakse zadrzati pravac kretanja sto vas moze sacuvati od prevrtanja ili sletanja sa puta. Hidraulicnu servo pumpu pokrece motor preko pogonskog kaisa i njen je zadatak da stvori pritisak koji se preko cevi i creva dovodi do servo letve volana sto vozacu omogucava da lakse okrece volan. Hidraulicna servo pumpa se nalazi na motoru i na njenom gornjem delu se nalazi posuda za ulje, ali kod nekih vozila rezervoar-boca za ulje se moze nalaziti i na pozarnom zidu automobila ili nekom drugom mestu i tada se ulje iz boce do pumpe dovodi pomocu creva niskog pritiska. Posto je hidraulicna pumpa preko remenice i kaisa povezana sa motorom, startovanjem motora, odnosno okretanjem radilice u motoru, automatski se okrece i remenica na servo pumpi koja tada pokrece rotaciono telo sa perajima koje se nalazi u samoj pumpi. Prilikom okretanja rotacionog tela, peraja izmedju kojih se nalazi ulje, usled rotacije izlaze iz svojih lezista i dodirivanjem unutrasnjeg dela ovalne komore stvaraju pritisak izmedju dve povrsine servo pumpe i taj pritisak kroz creva visokog pritiska salju do servo letve volana. Posto je pumpa dizajnirana tako da stvara dovoljan pritisak i kada je motor u leru, znaci kada motor radi izmedju 800 i 900 obrtaja, razumljivo je da ukoliko povecate broj obrtaja motora, da ce se povecati i broj obrtaja pumpe i da ce zbog toga pumpa stvarati mnogo veci pritisak. Kako zbog prevelikog pritiska ne bi popucala creva ili kako ne bi doslo do ostecenja nekog dela unutar servo letve volana, na pumpi je ugradjen regulator pritiska, odnosno ventil ciji je zadatak da regulise pritisak koji stvara pumpa. Na servo pumpi se jos nalazi i senzor-davac pritiska ulja ciji je zadatak da meri pritisak u sistemu i kad pritisak usled motanja volana u leru poraste, da obavesti motorni racunar koji ce tada podici broj obrtaja motora. Pritisak koji stvara servo pumpa se krece u opsegu od 70 do 120 bara. Tecnost koja se koristi je servo ulje, odnosno ATF (Automatic transmision fluid) ulje za automatske menjace. Hidraulicni sistem servo upravljanja ne moze da funkcionise bez ulja u sistemu. Ulje je to koje omogucava hidraulici da radi svoj posao, a to je da primenjivanjem male sile na volanu delujemo velikom silom na tockove. Ulje istovremeno i podmazuje sistem, odnosno stiti delove servo pumpe od prekomernog habanja. Ukoliko u sistemu nema dovoljno ulja, volan ce postati „tvrd“ i moze da se cuje pistanje. U tom slucaju, sistem treba sto pre dopuniti, kako bi se izbegla ostecenja. Preporucljivo je da se ulje menja svake 2 godine ili izmedju 30 i 50.000 kilometara (zavisno od proizvodjaca), cak i ako ne deluje zaprljano, a razlog tome je sto ulje vremenom gubi svoju viskoznost, a samim tim i sposobnost da podmazuje sistem. Ulje treba zameniti i ranije ukoliko primetite da je zaprljano. Zaprljanost ulja se lako utvrduje vizuelnim pregledom ulja u posudi za ulje, a cesto staro ulje mirise na zagoretinu. Na novijim vozilima moze da bude neophodno da se koriste odredjene vrste sintetickih ulja koja su namenjena upotrebi u servo sistemima. Sinteticka ulja lako teku pri nizim temperaturama, sto bolje podmazuje pumpu i produzava joj zivotni vek. U svakom slucaju, pre dolivanja ulja u sistem, morate da budete sigurni koju vrstu ulja on koristi, kako ne biste pomesali dve vrste ulja. Nivo ulja u servo sistemu proverava se dok je motor iskljucen. S obzirom da se ulje na toploti siri, nivo u boci nece biti isti kada ga gledate dok je motor vruc ili hladan. Bitno je da nivo ulja i u jednom i u drugom slucaju bude izmedju crtica MIN i MAX. Ukoliko primetite da vam volan nije vise lak kao ranije ili cujete pistanje ili zujanje koje dolazi iz servo pumpe, preporucujem vam da sto pre posetite neki servis, jer odlaganjem popravke vece su sanse da se kvar dodatno produbi. Ukoliko cujete zujanje, ali niste sigurni da li zujanje dolazi iz servo pumpe, to mozete lako proveriti i to tako sto cete namotati volan u jednu stranu i ukoliko se zujanje pri tome znatno pojaca, to je siguran znak da se radi o servo pumpi. Nekad se zujanje javlja samo zbog nedostatka ulja, tako da prvo sto trebate uraditi je proveriti nivo ulja u boci. Ukoliko nije do nedostatka ulja zujanje se moze javiti i usled ostecenja regulatora pritiska, o ringova, tela pumpe, lezaja... Jedino sto vi kao obican vozac mozete da ucinite kada primetite da nesto nije u redu sa servo volanom je da proverite nivo ulja u boci i da ga po potrebi dolijete ukoliko je potrebno. Vrlo je vazno da u boci uvek imate dovoljno ulja, jer u suprotnom moze doci do trajnog ostecenja frikcionih povrsina, impelera i ostalih delova unutar pumpe. Svaku popravku vezanu za servo sistem prepustite strucnim licima, jer se ovde radi o sistemu za upravljanje, sto je pored kocnica najbitnija stvar na nekom vozilu. Najcesci kvarovi servo pumpi su procurivanje ulja i njeno zujanje kada strada lezaj u pumpi. Inace lezaj u pumpi najcesce strada zbog necistoca u ulju i servo sistemu. Kada se ostete zaptivni elementi (gumice) u pumpi, tada pumpa ne daje dovoljan pritisak na malim obrtajima motora, vec potreban pritisak daje samo na vecem gasu. Cena novih servo pumpi je jako visoka, pa vam je u slucaju kvara na pumpi najbolje da remontujete svoju, ukoliko pumpa i njeni delovi nisu mehanicki osteceni ili da pumpu potrazite na nekom auto-otpadu. ELEKTRO SERVO PUMPA Na novijim vozilima se umesto hidraulicne servo pumpe nalazi elektricni servo sistem koji koristi elektromotor. Ovaj sistem ne oduzima toliko snagu motora te samim tim i ne utice toliko na potrosnju. Elektricni servo sistem prvi je u siru upotrebu uveo FIAT i to 2000. godine. Kod elektricnih servo pumpi pritisak se stvara u hidraulicnom delu pumpe koji pokrece elektricni motor koji se nalazi u sklopu pumpe i radi na 12V preko akumulatora. NAPOMENA: Tekstovi su pisani na osnovu licnog dugogodisnjeg iskustva i znanja, a ponekad i uz pomoc podataka prikupljenih sa interneta. Tekstovi nisu namenjeni profesionalnim auto-mehanicarima, auto-elektricarima i ostalim profesionalcima koji se bave popravljanjem i odrzavanjem vozila, vec obicnim vozacima, koji bi mozda hteli da saznaju nesto vise. Trudio sam se da sto bolje i jednostavnije opisem delove koje prodajem i njihovu funkciju i ukoliko se negde i potkrala neka greska, ona nije namerna. Bicu zahvalan svakom, ko primeti neku neispravnost i o tome me obavesti putem mail-a na autootpadkidi@gmail.com ili porukom na 064/6639623.