Servo pojacivac za Fiat Cinquecento

Fiat Cinquecento

autootpad-kidi-1560.jpg

Detalji

Cena: 20.00€

  • Datim objave: 19.11.2018


Opis

(CENA OVOG DELA JE 20€). Servo pojacivac kocnice, servo bubanj ili vakum aparat su razni nazivi za ovaj isti uredjaj koji se nalazi na pozarnom zidu automobila izmedju glavnog kocionog cilindra i potisne poluge koja je povezana sa pedalom kocnice i njegov zadatak je da uz pomoc vakuma, omoguci vozacu da lako (uz primenu male sile na pedalu kocnice) uspori ili zaustavi vozilo. Najcesce mozemo cuti da ovaj uredjaj cini kocnicu meksom. Kada u toku voznje zelimo da usporimo ili zaustavimo vozilo mi to cinimo blagim pritiskom na pedalu kocnice. Tako posmatrano stice se utisak da uopste nije tesko zaustaviti automobil od 1000 kilograma, dovoljno je samo malo pritisnuti kocnicu i to je to. Naravno, ovo je samo prividno jer da bi se zaustavio automobil treba puno vise snage-sile. To sto mi usporavamo i zaustavljamo vozilo blagim stiskanjem kocnice, znaci primenom male sile na pedalu mozemo velikim delom zahvaliti ovom uredjaju koji uz pomoc vakuma pojacava tu silu, odnosno pojacava taj nas stisak na pedalu i cini nam kocenje laksim. Zbog toga sto povecava nas stisak ili silu koju vrsimo na pedalu kocnice ovaj uredjaj se i naziva POJACIVACEM, tacnije "servo POJACIVACEM kocnice". Mnogi se pitaju, kako je moguce zaustaviti vozilo koje juri velikom brzinom samo blagim pritiskom pedale kocnice. Ne bi vam ovde sad mnogo sirio pricu oko toga, dovoljno je da znate, da se sve od pritiska pedale kocnice, pa na dalje multiplicira, to jest pojacava. Sistem pedale, je sistem klackalice, gde je jedan krak duzi od drugog i gde se pritiskom na duzi krak (krak sa papucicom) visestruko povecava pritisak na drugi kraj. Na drugom kraju poluge kocnice se nalazi sipka, koja prolazi kroz servo POJACIVAC (koji takodjer pomocu vakuma povecava snagu kocenja), a zatim se nastavlja u glavni kocioni cilindar, gde pritiska jedan klip, koji opet (pomocu ulja i opruge) pritiska drugi klip u cilindru, a ta dva klipa imaju zadatak da pomocu kocionog ulja prenesu snagu kocenja na prednje i na zadnje tockove vozila. Vrlo je lako ustanoviti koliko je ovaj pojacivac "omeksava" kocnicu i cini kocenje prijatnijim i efikasnijim. Za proveru dovoljno je da u toku voznje ugasite motor i stisnete dva puta kocnicu, vec na drugom stisku cete osetiti ogromnu razliku u kocenju i shvaticete koliko nam ovaj uredjaj cini kocenje laksim. Prvi stisak nakon gasenja motora ce i dalje biti "komforan", jer u pojacivacu i dalje ima vakuma, ali vec u drugom ga nece biti i zato cete tek na drugom stisku uvideti razliku. Naravno, vodite racuna da prilikom gasenja motora u toku voznje ne okrenete kljuc skroz ulevo i zakljucate volan, a i vodite racuna da to ne radite kada ima vozila ispred i iza vas. Za ovaj test vam je dovoljno da vozite i 20 kilometara na sat. Kod benzinskih motora servo pojacivac radi pomocu vakuma kojeg stvara motor pri radu, dok kod dizel motora pojacivac radi pomocu jednog uredjaja koji stvara vakum, a kojeg nazivamo vakum pumpom. Vakum pumpa se najcesce nalazi zasrafljena za kraj bregaste osovine tako da kad se bregasta okrece, ona okrece osovinu sa lopaticama unutar vakum pumpe i na taj nacin stvara vakum. Pumpa se moze nalaziti i na bloku motora kao na primer kod VW Golf 2... Vakum pumpa kod novijih modela je ujedno i pumpa za gorivo, pa se zbog toga jos i naziva TANDEM pumpa. Kod benzinskih motora S.P.K se sa usisnom granom povezuje gumenim armiranim crevom, dok se kod dizela moze povezati i plasticnim crevom. I u jednom i u drugom slucaju na kraju creva se postavlja jedan nepovratni plasticni ventil koji propusta vazduh-vakum iz pravca usisa ka S.P.K Kako radi servo pojacivac? Pritiskom na papucicu kocnice, mi preko poluge koja je jednim krajem zakacena za pedalu, a ciji drugi kraj ulazi u servo pojacivac, otvaramo ventil koji pokrece membranu. Membrana na cijem kraju se nalazi jedna poluga koja je usmerena ka klipu u glavnom kocionom cilindru se sada uz pomoc vakuma dobijenim iz usisne grane kod benzinaca ili vakum pumpe kod dizelasa pomice ka napred i tako sada zajednickim snagama noge i vakuma poluga sa kraja membrane potiskuje klip u glavnom kocionom cilindru, cilindar potiskuje kocionu tecnost i tako se ostvaruje kocenje. Servo uredjaj nije deo koji se cesto kvari, a kad se pokvari to moze biti do membrane u samom uredjaju ili do nepovratnog ventila na bubnju. Posto ja radim samo sa Fiatima, Ladama i Zastavama, znam da se kod ovih automobila servo pojacivac ne popravlja, jer je fabricki zapertlovan i nije predvidjeno otvarati ga, vec se menja u kompletu. Servo pojacivac kod Fiata, lade i Zastave nije skup, pa to i nije neki problem, medjutim cujem da je kod Renault automobila taj deo prilicno skup i da vlasnici tih vozila zgog toga remontuju te pojacivace. Kad treba da posumnjate da vam je S.P.K neispravan? -Ako primetite da vam je kocnica postala tvrda. -Ako cujete sistanje vazduha u kabini kada stiskate pedalu kocnice. -Ako pritiskom na pedalu kocnice motor u vasem vozilu pocinje da "brljavi" radi neravnomerno. Ukoliko vozite benzinca i pedala postane tvrda problem najverovatnije pravi ovaj uredjaj, mada problem moze biti i do creva izmedju usisa i pojacivaca, a moze (teorijski) biti i do nepovratnog ventila. Zasto sam napisao teorijski? Zato sto u praksi kada rasklapam automobile svaki drugi nepovratni ventil bude neispravan, a auto je radio i kocio najnormalnije. Znaci po pravilu taj ventil bi trebao da "se otvori" i omoguci usisu ili vakum pumpi da uvlaci vazduh iz pojacivaca i da se zatvori ukoliko bi vazduh krenuo u kontra smeru, ali kao sto sam napisao, kada ih ispitujem svaki drugi propusta vazduh u oba smera, a kocnica je bila ok. Sto se tice creva i ono moze da pravi problem ukoliko pukne, ali to bi se odrazilo na rad motora u leru i to biste verovatno i primetili. Kad kod benzinaca pukne to crevo onda motor na tom mestu uvlaci dodatni vazduh koji remeti ravnomerni rad motora i to se oseti narocito na malim obrtajima, odnosno kad auto radi u leru. Nekad se desi da crevo pukne ispod selne na onom delu gde se kaci na usisnu grani, pa se pukotina i ne vidi. Ako vozite benzinca i kocnica vam je postala tvrda, prvo sto treba da uradite je da upalite motor i pustite ga da radi na leru, sad stisnete kocnicu i osluskujete motor da vidite da li ce da promeni zvuk. Ukoliko motor pocne da radi neravnomerno, znaci da dobija bespotreban dodatni (fals) vazduh i sad treba otkriti odakle. Najcesce to bude do membrane u ovom uredjaju koja pukne i sad kad vi stisnete pedalu, motor kroz probijenu membranu dobija vise vazduha nego sto mu je potrebno i zato "brljavi". Ako motor "brljavi" i bez stiskanja kocnice, a pedala vam je tvrda, onda se moze desiti da motor uvlaci dodatni vazduh kroz osteceno crevo i da se zbog nedovoljno jakog usisavanja iz pojacivaca ne stvara dovoljan vakum i membrana ne pomaze koliko treba i zato je pedala tvrda. Vrlo lako cete proveriti da li je do creva, dovoljno je da ga raskacite kod nepovratnog ventila i zacepite ga prstom i oslusnete motor, sad ga raskacite na ulaz u usis i opet oslusnite, ako ima razlike kada ga zacepite na kraju i pocetku, onda je crevo osteceno. Moze se desiti, ali vrlo retko da i sam ventil koji je plasticni pukne i da tu uvlaci fals vazduh. Ukoliko je pedala tvrda, a motor ne menja zvuk pri stiskanju kocnice, proverite da se kojim slucajem nije "spljeskalo crevo koje povezuje S.P sa usisom. Desi se nekad da neko postavi obicno crevo umesto armiranog i crevo "dise", pa kad se motor upali i kad krene da usisava vazduh on sastavi-spljeska crevo i S.P ne dobija vazduh-vakum. Membrana u servo pojacivacu najcesce strada kada glavni kocini uredjaj propusta ulje i ubacije ga u Pojacivac. Osovina membrane moze se podesavati i to je vazno prilikom zamene servo uredjaja, narocito kada se menja polovnim, jer se moze desiti da je membrana prenapeta, pa ce onda izazvati efekt kao da nam je noga za vreme voznje naslonjena na pedalu, tj. stalno ce lagano kociti. Kada ugasite motor i kada iscupate crevo iz bubnja sa sve ventilom, ukoliko je bubanj dobar treba da se cuje zvuk, kao kad otvarate hermeticki zatvorenu teglu, znaci zvuk, kao kad ljubite nekog cmok, cmok. Ukoliko (kod benzinaca) iscupate crevo iz bubnja za vreme rada motora na leru, auto ce vam se najverovatnije ugasiti, jer tada povuce previse vazduha. Kod dizel motora dva puta cesce se kvari vakum pumpa nego servo pojacivac. Vakum pumpa se vrlo lako ispituje i to tako sto se skine crevo na pocetku vakum aparata i postavi se palac na taj otvor, ukoliko pri radu motora osecate da vam pumpa uvlaci palac, onda je vakum aparat dobar, u suprotnom je neispravan. Obratite paznju kod vakum aparata koji se kace na bregastu, narocito kod Fiat Punta 1. Naime, bregasta je na svom kraju rasecena po sredini kako bi mogla da se poveze sa vakum aparatom koji na sebi ima ispupcenje koje ulazi u bregastu. Vrlo cesto se desava, da se kod tih bregastih odlomi jedan deo tako da bregasta vise ne moze da se kopca sa V. aparatom, a samim tim ne moze ni da okrece osovinu sa lopaticama i zbog toga V.A ne stvara vakum, a kad on ne stvara vakum, onda mi servo pojacivac ne funkcionise i pedala postaje tvrda. Kada ugasite motor i kada iscupate crevo iz bubnja sa sve ventilom, ukoliko je bubanj dobar treba da se cuje zvuk, kao kad otvarate hermeticki zatvorenu teglu, znaci zvuk, kao kad ljubite nekog cmok, cmok. Ukoliko iscupate crevo iz bubnja za vreme rada motora na leru, auto ce vam se najverovatnije ugasiti, jer tada povuce previse vazduha. NAPOMENA: Tekstovi su pisani na osnovu licnog dugogodisnjeg iskustva i znanja, a ponekad i uz pomoc podataka prikupljenih sa interneta. Tekstovi nisu namenjeni profesionalnim auto-mehanicarima, auto-elektricarima i ostalim profesionalcima koji se bave popravljanjem i odrzavanjem vozila, vec obicnim vozacima, koji bi mozda hteli da saznaju nesto vise. Trudio sam se da sto bolje i jednostavnije opisem delove koje prodajem i njihovu funkciju i ukoliko se negde i potkrala neka greska, ona nije namerna. Bicu zahvalan svakom, ko primeti neku neispravnost i o tome me obavesti putem mail-a na autootpadkidi@gmail.com ili porukom na 064/6639623.