Relej grejaca za Fiat Punto (Mk2) 1.9 D

Fiat Punto Mk2

autootpad-kidi-1657.jpg

Detalji

Cena: 20.00€

  • Datim objave: 04.12.2018


Opis

(CENA OVOG DELA JE 20€). Relej grejaca je deo na automobilu koji ima zadatak da kod dizel motora pali i gasi grejace kako bi motor lakse upalio. Za razliku od benzinskih motora cije se gorivo pali pomocu varnice sa svecice, kod dizel motora gorivo se pali usled visoke temperature koja nastaje kao posledica visokog pritiska sabijene smese u cilindrima. Da bi olaksali i ubrzali startovanje dizel motora, na glavi motora je iznad svakog cilindra postavljen po jedan grejac ciji je zadatak da zagreje vazduh u cilindru i da na taj nacin olaksa samopaljenje ubrizganog goriva. Grejac dobija napajanje sa akumulatora, preko kutije releja grejaca, a ti releji su kontrolisani glavnim racunarom. Kod starih dizel motora koji nisu imali racunar nalazili su se vremenski releji koji su grejace palili i zimi i leti bez obzira na spoljnu temperaturu. Neki releji su informaciju o temperaturi motora uzimali od termodavaca u rashladnom sistemu i na osnovu toga odredjivali kad ce da pale grejace. Kod novijih automobila relejom grejaca upravlja ECU, odnosno motorni racunar, a racunar zna da li treba, kad i koliko da rade grejaci jer mu informacije o temperaturi motora salju razni senzori i to obicno IAT senzor (senzor koji meri temperaturu u usisnom vodu), a kod nekih automobilia i CHT senzor, odnosno senzor koji je u glavi motora, a meri temperaturu u samim cilindrima i daje tacnije podatke. Racunar takodje uzima i podatke od senzora temperature rashladne tecnosti i kada dobije sve te informacije ECU poredi sve te signale sa nekim svojim zadatim parametrima u ROM memoriji i na osnovu toga odredjuje da li ce, kad i koliko da ukljucuje grejace. Da bi kompjuter aktivirao relej grejaca potrebno je da temperatura motora bude ispod neke vrednosti koje su zadate u ROM memoriji ECU-a, a to je na novijim dizel motorima na oko 4 stepena ispod nule. Znaci grejaci nisu potrebni kada je spoljna temperatura u plusu ili kada je motor topao, vec trebaju samo kada je motor hladan. To da li je motor topao ili hladan kompjuter "zna", jer su senzori ti koji ga obavestavaju o tome. Kada date kontakt, kompjuter od senzora dobije informaciju o tome koja je temperatura motora i ukoliko je ispod zadatih vrednosti, on pusta struju ka kontrolnom delu releja, kontrolni deo releja ukljucuje elektromagnet u samom releju koji prosledjuje struju ka grejacima i oni pocinju da se greju. Vozac ce paljenjem zute lampice u obliku spirale na instrument tabli, a koja predstavlja grejac, znati da grejaci rade i sacekace da se oni ugase i tada ce startovati motor. Grejaci rade i nakon sto se zuta lampica na instrument tabli ugasi. Gasenje zute lampice je samo signal vozacu kad da pocne sa startovanjem, a relej ce jos neko vreme slati struju ka grejacima i grejati ih, kako bi grejaci lakse zapalili naftu koju dizne bacaju tokom anlasovanja motora. Ima vozaca koji ne pocinju sa startovanjem motora kada se ugasi zuta lampica, nego sacekaju da cuju kad relej iskluci grejace, jer zele da grejaci sto vise zagreju vazduh u cilindrima. Pravilno je da se pocne sa paljenjem cim se ugasi lampica, jer tada grejaci i dalje rade i pomazu u paljenju, a uostalom nije to neko izmislio bezveze. Po meni ukoliko zelite da vam grejaci sto vise zagreju cilindre, onda je bolje dati kontakt, sacekati da se lampica ugasi i kad se ugasi, onda ponovo dati kontakt i tek kad se drugi put iskljuci lampica poceti sa verglanjem, jer ce tad grejaci prilikom paljenja i dalje grejati, a prethodno ste cilindre dva puta grejali. Losa stvar u paljenju tek posto se cuje da relej klikne je to sto kad relej klikne on prestaje da salje struju ka grejacima, znaci prestaje da ih greje, zbog toga grejaci pocinju da se hlade i ukoliko vam motor ne upali iz 2-3 okretaja i jos ako ga anlaser sporo okrece, grejaci ce se ohladiti i motor ce teze ili nece uopste upaliti. U svakom slucaju, zimi bez dobrog, jakog i adekvatnog akumulatora nema paljenja. Ukoliko imate ispravan relej, ispravne grejace, dobar motor i jak akumulator, nije potrebno mnogo razmisljati, vec paliti auto nakon prvog gasenja lampice, osim ako je temperatura ekstremno niska. Posto se bavim i prodajom akumulatora, cesto mi se desava da moram ljudima da objasnjavam da ne mogu da im prodam akumulator od 55ah i da im dam garanciju na njega, kad vidim da im akumulator na primer treba za recimo Opel Kadet Suzu 1.6 dizel kome je motor na izdisaju. Nekim ljudima jednostavno ne mozes da utuvis u glavu da to ne ide. Ako hocete da vam dizel motor dobro pali zimi, morate imati dobro gorivo, ciste filtere, dobre dizne, dobar akumulator, dobre grejace, dobar relej, dobar anlaser i to je uglavnom to. Naravno podrazumeva se i da motor ima dobru kompresiju. Kada je spoljna temperatura u plusu, dobar dizel motor ce upaliti i sa neispravnim grejacima ukoliko na kolima imate ciste filtere, dobar, anlaser i akumulator. To sto leti motor dobro pali iako su grejaci neispravni moze da napravi prilicno veliki problem jer ukoliko se dugo vozi sa neispravnim grejacima, oko njih se nakupi garez i kasnije se takvi grejaci jako tesko vade i cesto znaju da puknu sto majstorima predstavlja veliki problem. Preporucuje se da se odvijanje grejaca radi kada je motor vruc i jako pazljivo kako grejaci ne bi pukli. Ukoliko dodje do pucanja grejaca postoje dva nacina da se problem resi, a to je da se razbusi sam grejac i kontra burgijom i specijalnim alatom izvadi ili tezi nacin da se skida glava motora. Posto ne postoji nacin da se utvrdi koliko je dugo vozeno sa neispravnim grejacima i da li su i koliko su zapekli, vecina majstora ce vam u startu reci da oni ne zele da snose odgovornost ukoliko dodje do pucanja i trazice od vas da prisustvujete skidanju. Ima onih koji smatraju da majstor treba da prihvati rizik, jer je to njegov posao, a ja kazem da zamislite na trenutak da ste vi majstor, da vam dodje automobil kome ne radi jedan grejac, vi smatrajuci da je jednostavan posao, a i slusajuci musteriju kaoja tvrdi da su radili do juce, kazete coveku da to vredi 500 dinara. krenete sa odvijanjem i zalomi vam se grejac, ne vasom krivicom, jer vi ga odvijate, a ne zavijate, znaci ne mozete u tome da pogresite i sta sad? Treba li majstor da placa skidanje glave, obradu, razbusivanje grejaca, nove dihtunge... sto izadje i na najprostijim kolima oko 100€, a sve to zato sto je hteo da zaradi 500 dinara i zato sto ste mu vi rekli da je radilo sve normalno do pre 3 dana? Kada zimi motor nece da upali, to ne mora da znaci da je u pitanju samo grejac. Pored grejaca problem moze da pravi i instalacija, odnosno zice od grejaca do releja. Problem moze da pravi i sam relej, kao i zice od releja do ECU-a. Pored toga problem moze da bude i u racunaru, ali i u senzorima koji salju informacije racunaru. Naravno motor moze da ne upali i zbog nafte, slabog akumulatora i svega i svacega, ali ovde pricamo o grejacima, pa se necemo obazirati na druge moguce kvarove. Ukoliko na vozilu postoji neki problem oko grejaca kompjuter ce to signalizirati treptanjem zute lampice na instrument tabli ili ce na tabli izbaciti upozorenje "preheat failure" sto bi u prevodu znacilo neuspeh predgrevanja. Sa releja grejaca prema grejacima ide onoliko zica koliko ima grejaca, znaci ako imate motor sa 4 cilindra na njemu cete imati 4 grejaca i 4 zice koje napajaju te grejace. Ovo je mnogo bolje resenje nego na relejima koji su se nalazili na starijim automobilima, jer na tim starijimm relejima je samo jedna zica vodila ga svim grejacima i tu je mogao da nastane problem, jer ukoliko bi jedan grejac stradao, on je mogao da napravi kratak spoj i da obori napon ka ostalim grejacima, sto bi znacilo da ostali grejaci ne bi dobijali jaku struju, zbog toga se ne bi dobro zagrejali, samim tim i vazduh u cilindrima ne bi bio dovoljno topao, pa bi se moglo desiti da motor teze upali, a mozda i da uopste i ne upali. Kod novijih releja svaki grejac ima svoj kabal i ukoliko jedan vod pregori elektronika u releju ce ga odvojiti i struja ce nastaviti ka ostala tri. Relej grejaca je direktno povezan na akumulator i do njega stalno dolazi struja bez obzira na to da li je dat kontakt ili nije. Tek davanjem kontakta, racunar ukoliko je potrebno kontrolnom delu releja prosledi struju koja aktivira, odnosno zatvori elektomagnet koji tada struju sa akumulatora salje prema grejacima. Elektromagnet prosledjuje struju na 4 voda koja vode ka grejacima tek kad je zatvoren. Sve dok je magnet otvoren vodovi nemaju napajanje. Grejace nije tesko ispitati, medjutim obicnom vozacu ili nekom ko nije dobro upoznat sa strujom i elektronikom ce biti tesko da ispita relej, pa je najbolje da to prepusti nekom dobrom elektricaru ili da od nekog ko vozi isti auto pozajmi relej i na taj nacin ustanovi da li je on u kvaru. Neki releji mogu da se otvore, pa se moze probati da se unutra ociste kontakti, ali neki su hermeticki zatvoreni pa to nije moguce. Ono sto nije tesko ispitati je da li struja dolazi do releja, a jedan od prostih nacina (ukoliko je elektromagnet u releju ispravan) je da drzite relej u ruci dok neko daje kontakt i ukoliko osetite da skljoca, to znaci da struja dolazi do njega i da kvar treba traziti od releja pa na dalje. To sto ste osetili skljocanje u releju znaci da je elektomagnet u releju ispravan, ali to ne znaci da je i sam relej ispravan, jer njegov zadatak je da primi i prosledi struju dalje, a skljocanje je samo znak da je primio struju i ukljucio elektromagnet. Kada nesto nije u redu oko grejaca i kada vam izbaci upozorenje "Preheat Fault" trebate znati da se nakon otklanjanja kvara upozorenje najcesce samo brise i da nije potrebno kaciti dijagnostiku radi brisanja greske. Ukoliko vam se nakon sto upalite motor ponovo upali zuta lampica i trpece neki 20-ak sekundi, znajte da je to zbog problema sa grejacima, relejom ili zbog nekog loseg kontakta. Kada kupujete relej grejaca gledajte da bude bas za taj model, jer se desava da se nakon postavljanja novog ispravnog releja, ali neadekvatnog ponovo pojavi greska iako relej radi i motor dobro pali. Isto tako kada kupujete grejace, ako ne menjate sve grejace, nego samo onaj koji je neispravan, gledajte da kupite isti i od istog proizvodjaca kako bi se cilindri podjednako grejali. Za razliku od grejaca na starijim motorima, na novijim modelima grejaci se pale tek na oko 4 stepena ispo nule, zato grejaci kod novijih automobila mnogo duze traju. Inace Proizvodjaci savetuju njihovu zamenu na oko 80.000 do 100.000 kilometara. Sto se tice starijih automobila, kod njih su grejaci mnogo bitniji, nego na novim automobilima i bez njihove pomoci motor ne mozete upaliti ni kad su temperature u plusu. U zavisnosti od vrste grejaca, on za samo par sekundi dostize temperature od preko 1.000°C, i tako brzo zagreva smesu. Ovaj proces zagrevanja koji se desava pre samog pokretanja motora se takodje zove “predgrejavanje”. I za kraj da vam kazem, bez obzira koliko ovo mozda nekom zvuci lako i jednostavno, ukoliko imate neki problem oko grejaca, najbolje je da taj posao prepustite nekom ko se sa tim susrece svakodnevno, nego da vi tu nesto cackate i da zbog malih para napravite neki dar-mar, pa da vas na kraju sve to kosta mnogo vise. NAPOMENA: Tekstovi su pisani na osnovu licnog dugogodisnjeg iskustva i znanja, a ponekad i uz pomoc podataka prikupljenih sa interneta. Tekstovi nisu namenjeni profesionalnim auto-mehanicarima, auto-elektricarima i ostalim profesionalcima koji se bave popravljanjem i odrzavanjem vozila, vec obicnim vozacima, koji bi mozda hteli da saznaju nesto vise. Trudio sam se da sto bolje i jednostavnije opisem delove koje prodajem i njihovu funkciju i ukoliko se negde i potkrala neka greska, ona nije namerna. Bicu zahvalan svakom, ko primeti neku neispravnost i o tome me obavesti putem mail-a na autootpadkidi@gmail.com ili porukom na 064/6639623.