Potisni lezaj (druk lager) kvacila za Fiat 128

Fiat 128 (Zastava 101/128) oldtajmer

o_1504.jpg

Detalji

Cena: 5.00€

  • Datim objave: 17.11.2018


Opis

(CENA OVOG DELA JE 5€). Potisni lezaj ili kako ga majstori zovu "druk lager" (od njemacke rjeci druck – gurati, pritiskati) je jedan od elemenata iz sklopa kvacila (kuplunga) koji sluzi da na "najmeksi" nacin prenese obrtni moment motora na spojnicku osovinu menjaca. U sklop kvacila spadaju lamela (metalni kostur sa frikcionim diskom), korpa (potisna ploca) i potisni lezaj (druk lager). Kvacilo je deo automobilske transmisije, koji sluzi da obrtni moment sa motora prenese na menjac, a menjac kasnije na pogonske tockove. Na rad kvacila utice vozac i to stiskanjem i pustanjem krajnje leve pedale u kolima, odnosno pedale kvacila. Kao sto smo vec rekli kvacilo sluzi da prenese obrtni moment (snagu) sa motora na menjac. Da bismo pokrenuli vozilo mi moramo da upalimo-startujemo motor u kome se odmah nakon startovanja radilica, a sa njom i zamajac pocinju okretati oko 800 puta u minuti, a da bi pokrenuli vozilo moramo malo i dodati gas i na taj nacin i povecati broj obrtaja. Kvacilo nam je sad potrebno da na jedan nezan i postepen nacin te obrtaje sa motora prebacimo na spojnicku menjaca, koja ce zatim preko diferencijala i zupcanika u menjacu te obrtaje da prenese preko poluosovina do tockova i na taj nacin da pokrene vozilo. Kada se radilica okrece sa njom se okrece i zamajac, koji je zasrafljen na kraju radilice do menjaca, a sa zamajcem se ujedno okrecu i dva od tri dela iz seta kvacila i to korpa (potisna ploca) i lamela (metalni okrugli kostur na koga je zanitovan frikcioni materijal). Kad bi sad hteli da obrtaje sa motora prebacimo na spojnicku menjaca bez stiskanja pedale kvacila, znaci kad bi rucicu menjaca gurali ka prvoj brzini bez stiskanja pedale kvacila, zaculi bismo krcenje zupcanika u menjacu i bilo bi nemoguce ubaciti menjac u brzinu, a i kad bi nekako uspeli, auto bi se odmah ugasio, jer ne bi mogao tako naglo da povuce toliku masu i krene, a i mozda bi i doslo do nekog loma u sistemu prenosa. Da bi mogli da ubacimo menjac u brzinu, potreban nam je treci deo iz seta kvacila, a to je potisni lezaj. Druk lager se nalazi u zvonu menjaca i klizi po spojnickoj osovini, a drzi ga viljuska kvacila menjaca koja je ili sajlom ili preko hidraulicnog cilindra povezana sa pedalom kvacila. Kada se motor okrece, a pedala kvacila nije stisnuta, lamela je cvrsto priljubljena uz zamajac, a priljubljuje je korpa kvacila sa svojom potisnom plocom, koja ima snazna metalna peraja, koja upravo sluze tome da drze lamelu cvrsto spojenom za zamajac. Pored toga sto korpa ima zadatak da lamelu cvrsto drzi uz zamajac, ona ima zadatak i da je odvoji od zamajca i to svaki put, kada vozac stisne pedalu kvacila, bilo da je to zbog pokretanja vozila iz mesta, zbog promene stepena prenosa ili zbog drzanja vozila u mestu na semaforu. Peraja koja se nalaze na korpi kvacila su spojena za potisnu plocu na jednom kraju, a drugi kraj (pocetak) peraja se prostire ka sredini korpe i to tako da gledano od pozadi (od menjaca) pocetak peraja formiraju jedan pravilan krug, koji konusno izlazi iz korpe kvacila. Pocetak peraja je deo gde naleze druk lager i poznat je pod imenom "japanski sesir". Pocetak peraja je na nekim korpama medjusobno povezan, vecinom nekim plasticnim prstenom, a sve sa ciljem da druk lager sto bolje, pravilnije i istom snagom pritisne sva peraja. Kako radi druk lager? Kada pedala kvacila nije stisnuta, druk lager bi trebao da bude odvojen od korpe kvacila nekoliko milimetara, kako se ne bi bespotrebno okretao i time smanjivao svoj radni vek. Mnogo puta mi se desavalo da se cuje nesto iz menjaca i da musteriji kazem da je to najverovatnije druk lager (iz dugogodisnje prakse po zvuku), a da mi oni kazu, kako im je receno da se on cuje samo kada je kvacilo stisnuto. To bi u teoriji trebalo da bude tako, jer kad je pedala kvacila opustena, viljuska bi trebala da vrati druk lager i da ga odvoji od peraja kvacila, ali u praksi to nije uvek tako i vise puta mi se desavalo, da je bez obzira na tu teoriju, kvar zaista bio do druk lagera. Ako sajla kvacila nije dobro nastelovana, ona moze da stalno potiskuje druk lager i da ga drzi priljubljenog uz peraja, tako da se on cuje u leru, a sto je mozda opet protivno teoriji, kada se stisne, zvuk se izgubi. Kada vozac stisne pedalu kvacila, sajla ili hidraulicni cilindar potiskuje viljusku kvacila na kojoj se nalazi druk lager, druk lager dalje klizi po spojnickoj osovini i pocinje da stiska peraja korpe kvacila, koja automatski popustaju pritisak, kojim preko potisne ploce drze lamelu za zamjac. Kada su peraja na korpi kvacila stisnuta, potisna ploca koja je cvrsto drzala lamelu za zamajac, sada se povlaci nazad i vise ne vrsi pritisak na lamelu, lamela se odvaja od zamajca, prestaje da se okrece sa zamajcem i korpom i posto se vise ne okrece, ona automatsko vise ne okrece ni spojnicku na kojoj se nalazi i sada je moguce ubaciti menjac u brzinu, jer se sada ni zubcanici u menjacu ne okrecu. Posto smo sada objasnili kako se stiskanjem pedale kvacila, potisna ploca na korpi povlaci unazad i odlepljuje lamelu, sada je ostalo da objasnimo i kako vozilo polazi-krece, a to je veoma prosto i logicno. Kada smo stisnuli pedalu kvacila i odvojili lamelu od zamajca, mi smo prekinuli vezu motor-menjac i sada, kad hocemo da ponovo uspostavimo tu vezu, ali ovoga puta sa menjacem koji je ubacen u neku brzinu, mi pedalu kvacila polako popustamo, kako mi popustamo pritisak na pedali, tako viljuska povlaci druk lager nazad, peraja se ispravljaju, potisna ploca ponovo krece da gura lamelu ka zamajcu i u jednom trenutku cemo osetiti kako lamela polako "kopca", pravi vezu, zvuk motora se sada menja i vozilo polako pocinje da krece. "Najtezi" posao za lamelu je polazak iz mesta, jer znate i sami, najteze je nesto pokrenuti iz mesta, kasnije kada krene, samo treba odrzavati to kretanje. Radni vek seta kvacila najvise zavisi od vozaca, odnosno od stila voznje. Kod nekih vozaca prodje i po 200.000km pre zamene tog seta, a na istom automobilu, iste kubikaze kod nekih vozaca ne potraje ni upola. Na skoro svakom setu kvacila, najpre strada lamela i po nekim majstorskim savetima, najbolje je tada promeniti ceo set, jer postupak zamene nije ni jeftin ni lak, pa se savetuje da se odmah zameni sve, kako se ne bi radio dupli posao. Ja sam u svojoj praksi nailazio na potpuno lose lamele i odlicne korpe i druk lagere i menjao sam samo lamelu i to je islo kasnije bez problema. Kvarovi seta kvacila, mogu biti: -tvrdo kvacilo (oslabile lepeze na korpi, sajla blokira, viljuska zapinje, cilindar ispusta ulje, druk lager glavi.. -tresenje-vibracije pri pokretanju vozila iz mesta (srce lamele, opruge u lameli, potisna ploca ne naleze jednako, los zamajac...) -vozilo nece da krene, nakon pustanja pedale (potrosena lamela, otkinuto srce lamele, pukla korpa kvacila, masna lamela od ulja motora... -cudan zvuk iz menjaca sa stisnutom pedalom ( raspao se druk lager) -ne moze da se ubaci u brzinu kad je motor u radu (pukla sajla, cilindar ne pravi pritisak, pukla korpa, istrosila se lamela... Pri kupovini seta kvacila, gledajte da budu dobrog kvaliteta (originalna) i nemojte stavljati jeftine kineske kopije, jer bolje je polovno dobro originalno kvacilo, nego novo made in China. NAPOMENA: Tekstovi su pisani na osnovu licnog dugogodisnjeg iskustva i znanja, a ponekad i uz pomoc podataka prikupljenih sa interneta. Tekstovi nisu namenjeni profesionalnim auto-mehanicarima, auto-elektricarima i ostalim profesionalcima koji se bave popravljanjem i odrzavanjem vozila, vec obicnim vozacima, koji bi mozda hteli da saznaju nesto vise. Trudio sam se da sto bolje i jednostavnije opisem delove koje prodajem i njihovu funkciju i ukoliko se negde i potkrala neka greska, ona nije namerna. Bicu zahvalan svakom, ko primeti neku neispravnost i o tome me obavesti putem mail-a na autootpadkidi@gmail.com ili porukom na 064/6639623.