Pretraga
Podizac klackalice ventila za Fiatove OHV motore od 903 cm3
Fiat 127
Detalji
Cena: 2.00€
- Datim objave: 16.11.2018
Opis
(CENA OVOG DELA JE 2€). Klackalice ili klavijatura ventila na Fiatovim 903 cm3 OHV motorima se nalazi na glavi motora i pricvrscena je sa tri matice m 10 (kljuc 17). Motor od 903 cm3 ima 4 cilindra, a svaki cilindar ima po 2 ventila i to jedan izduvni i jedan usisni. Da bi motor pravilno radio, mora pravilno i da dise, a za to su zaduzeni ventili koji se otvaraju i zatvaraju pomocu klackalica a njih pokrecu sipke koje su kroz blok motora povezane sa bregastom. Kod Fiatovog OHV motora od 903 cm3, bregasta je smestena u bloku motora i povezana je sa radilicom preko lanca i lancanika. Bregasta prilikom okretanja svakim, svojim bregom po odredjenom redosledu podize po jedan podizac i pripadajucu sipku. Na taj nacin se pomeri i klackalica i otvori ventil prema dole. Kad se breg okrene dalje, podizac klizne nazad, a opruga zatvori ventil. Ventil dobro radi samo ako glava ventila tacno i nepropusno legne u svoje leziste. Svaki SUS (motor sa unutrasnjim sagorevanjem) motor prilikom rada stvara toplotu i od te toplote se pojedini elementi sire, pa tako i stablo ventila. Posto se stablo ventila usled toplote rastegne, pri stelovanju hladnih ventila, kad je ventil zatvoren ostavlja se zazor izmedju stabla ventila i klackalice, da bi ventil mogao tacno zatvarati i kad je vruc. Zazor ventila je razlicit kod razlicitih motora, a kod podesavanja se treba strogo drzati fabricki uputstava. Zazor ventila kod ovog motora je 0.15mm za usisne i 0.20mm za izduvne ventile. Zazor ventila se steluje dok je motor hladan i to tako sto se okretanjem radilice-bregaste ventili koji se steluju zatvore, vrate potpuno u svoje siceve. Evo kako ja to radim: Zbog lakseg okretanja motora potrebno je skinuti svecice i da ne bi kljucem okretali radilicu, bolje je da dizalicom podignete jedan prednji (vucni) tocak u-vis i da menjac ubacite u najvislji stepen prenosa (radi lakseg okretanja). Okretanjem tocka treba da dovedete klacklice 1-og cilindra na vagu. Kad klackalice prvog cilindra vagaju, to znaci da su ventili 4-og cilindra zatvoreni i da ih klackalice ne pritiskaju (slobodne su) i tada se pristupa njihovom stelovanju, a steluje se tako sto se merni listic debljine 0.15 mm provlaci izmedju klackalice i stabla usisnog ventila i listic treba da prolazi knap, znaci ni suvise lagano, a ni da previse zapinje. Ispod izduvnog ventila se stavlja merni listic (spijun) debljine 0.20 mm. Znaci kad su klackalice 1-og cilindra na vagi, steluje se 4-ti cilindar, a kad su klackalice 4-og cilindra na vagi steluje se prvi cilindar. Kad su klackalice 2-og cilindra na vagi, steluje se treci cilindar, a kad se vagaju klackalice 3-eg cilindra, steluje se drugi cilindar. Kada se kaze zazor ventila, misli se na zazor izmedju klackalice i stabla ventila. Kada se prilikom rada motora stablo ventila ugreje ono se izduzi i taj zazor se smanji, ako je zazor suvise mali, ventil se nece dobro zatvarati, a ako je zazor prevelik, onda se cuje zveckanje, to je ono kad vozaci kazu "cuju mi se ventili". Kod SOHC motora, na primer Juga 55 bregasta je na glavi motora i zazor je izmedju brega bregaste i plocice koja se nalazi na solji ventila. Da bi klackalice pravilno i dobro radile, moraju biti i dobro podmazane, a podmazuju se putem ulja iz kartera, koje se preko uljne pumpe, filtera za ulje i dalje uskim kanalima preko bregaste i glave motora, dovodi do osovine klackalica. Osovina-nosac klackalica ima rupu u koju ulazi ulje i kanale kojima to ulje razvodi do svake klackalice posebno, znaci na 8 mesta i tako ih podmazuje. Problem kod ovog motora je u tome sto je put od uljne pumpe do klackalica uzan i sto se vremenom kroz uske kanale nakupi prljavstina, garez koje zacepe dovod ulja, klackalice ostanu suve i usred velike toplote i trenja, one se ostete. Rupa na glavi motora kojom se klackalice snabdevaju uljem je oko 2 mm, a rupe kojom se svaka klackalica posebno snabdeva uljem je oko 1 mm, sto je jako malo za dobro snabdevanje uljem i kada je put prohodan, a jos kad se tu nakupi malo prljavstine, podmazivanje je skoro nemoguce. Bilo bi idealno kada bi se s vremena na vreme klavijatura skinula, raznizale se klackalice i benzinom ili nekim sredstvom se ocistile rupe, a zatim se sve to produvalo kompresorom. Ne pamtim kad sam skinuo neku klavijaturu, a da nije bila zapusena. NAPOMENA: Tekstovi su pisani na osnovu licnog dugogodisnjeg iskustva i znanja, a ponekad i uz pomoc podataka prikupljenih sa interneta. Tekstovi nisu namenjeni profesionalnim auto-mehanicarima, auto-elektricarima i ostalim profesionalcima koji se bave popravljanjem i odrzavanjem vozila, vec obicnim vozacima, koji bi mozda hteli da saznaju nesto vise. Trudio sam se da sto bolje i jednostavnije opisem delove koje prodajem i njihovu funkciju i ukoliko se negde i potkrala neka greska, ona nije namerna. Bicu zahvalan svakom, ko primeti neku neispravnost i o tome me obavesti putem mail-a na autootpadkidi@gmail.com ili porukom na 064/6639623.