Pretraga
Zastava 750/850 (Fica)
Zastava
Detalji
- : Limuzina
- 1955
- 1985
Opis
Proizvodnja automobila “Zastava 750”, odnosno “Fice” pocela je 18. oktobra 1955. godine. Bila je to nesto duza varijanta Fiata 600, remek dela Italijanskog dizajnera Dantea Djakoze, a prestala 30 godina kasnije, tacnije u novembru 1985. godine i u tom periodu proizvedeno je 923.487 primeraka vozila koje je nezvanicno proglaseno za „nacionalnu klasu“. Poslednji proizvedeni automobil bio je model „Z-750 LE“ koji se cuva u Muzeju „Zastava“. Prvi modeli Fica imali su motor od 633 cm3 (22KS). Maksimalna brzina vozila bila je 100 km/h. Zastava je 1960. u svoju ponudu uvrstila i motor od 767 cm3 (25KS) po kome je je ovaj model automobila i nosio ime "Zastava 750". Maksimalna brzina vozila sa tim motorom bila je 110 km/h. Kasnije je zapremina narasla na 847 cm3 (32KS) i takav Fica je nosi oznaku Zastava 850. Ovakav Fica je mogao je da razvije brzinu do 125 km/h. Za prvi Jugoslovenski auto trebalo je izdvojiti 450.000 dinara, sto je bilo oko 50 prosecnih plata, dok je zadnja serija iz 1985. godine kostala 476.000 dinara, sto je tada bilo oko petnaest prosecnih plata u tadasnjoj Jugoslaviji. Danas (2016.) u Auto-oglasima, mozete naci Fice koje se nude za 100€, ali i one za koje vlasnici traze i po 6.000€. Prvi automobili marke Zastava izvezeni su 1965. godine. Najpre je izvezeno 6.000 vozila u Poljsku, potom je usledio plasman na trzista Finske, Kolumbije i Grcke, a kasnije je izvoz prosiren na Holandiju, Belgiju, Nemacku i Francusku. Ukupno je u svetu proizvedeno 4.921.626 vozila, od toga u fabrici u Fiatu 2.695.197, u Zastavi 923.487, u Seatu (Spanija) 814.926, Sevel (Argentina) 304.016, u Nemackoj (Fiat nekteri) 172.000 i u Cileu (Fiat) 12.000 primeraka. Zastava 750 je nadimak "Fica" dobila po kuriru Fici, koji je bio glavni lik iz stripa "kurir Fica", koji je pedesetih godina izlazio u listu "Borba" u kojem je poznati karikaturista Milorad Dobric belezio svakodnevne dogodovstine ovog kurira. Ime je bilo opravdano, jer je zastava 750, bas kao i kurir Fica stizala, na radost svojih vlasnika, i tamo gde drugi nisu mogli. Zastava 750 poznatija kao Fica, automobil je koji je motorizovao nekadasnju Jugoslaviju i tako se na neki nacin svrstao medju velikane poput Volkswagenove Bube. Prva serija imala je vrata koja su se otvarala u kontra smeru (poznata kao vrata samoubica). 1964. godine na Zastavi 750 pocela su da se ugradjuju "normalna" vrata, kakva se i danas koriste na vozilima. Prve varijacije unutar jugoslovenskih modela vecinom su pratile doterivanje originala; a najvaznije medju njima ukljucuju premestanje otvaranja vrata, uklanjanje hromiranih lajsni sa karoserije vozila i postepeno uvodjenje modernijih mehanickih sklopova sa novijih Fiatovih modela. Uvodi se i verzija "Luxe" sa sitnim promenama na eksterijeru i luksuznijim enterijerom koji ukljucuje mnostvo hromiranih i plasticnih detalja, drugaciji brzinomer i dodatnu policu. 1975. godine dolazi poboljsani osnovni model i novi, Zastava 750S. Oba modela se odlikuju promenjenim enterijerom, "Luxe" brzinomer postaje standard, novi su Fiatovi prekidaci i volan koji je preuzet iz Fiata 126. Zastava 750 S imala je nov i jaci motor od 30KS, koji je omogucavao ovom malisanu maksimalnu brzinu od 120 km/h. Modeli se nastavljaju modernizovati do 1980. godine, a to se odnosi na sitne promene uglavnom u unutrasnjosti vozila. 1980. godine na Beogradskom sajmu predstavljen je model Zastava 850, sa vecim i jacim motorom od 843ccm i 32KS preuzetim iz Fiata 850, koji je imao maksimalnu brzinu od 125 km/h. Uporedo s njim, u prodaju su pusteni doradjeni modeli sa oznakom 750; takodjer doterane spoljasnosti, enterijera i mehanike. Od 1980. godine 850 pocinje da se proizvodi paralelno sa modelima koji su i dalje nosili oznaku 750: 750 L (Luxe model ukinut), 750 LE, 750 LC, 750 SC, 750 SE. Posljednji od ovih automobila proizveden je 1985. Evo spiska razlicitih oznaka, koju su nosile Fice. -Zastava 600 D -Zastava 750 -Zastava 750 M -Zastava 750 Luxe -Zastava 750 S (special) -Zastava 750 SE (special elegant) -Zastava 750 SC (special confort) -Zastava 750 L (luxe) -Zastava 750 LE (luxe elegant) -Zastava 750 LC (luxe confort) -Zastava 850 Zastava 750 se u SFRJ-u, osim za licne potrebe, koristila i kao sluzbeno vozilo, pa se tako Fica vozila u policiji, hitnoj pomoci, vojsci, veterinarskim ustanovama. Fica je bila i vozilo za pomoc na putu, kao i sluzbeno i godinama jedino vozilo za obuku novih vozaca (ja sam se 88. u auto skoli "Crveni Signal", obucavao bas na Fici). 750 je bio cenjen, narocito u ranijim godinama proizvodnje, te je zbog relativno dobre pouzdanosti i jednostavnog odrzavanja, tokom sezdesetih godina postojala takozvana "lista cekanja" za ovaj automobil. Cesto su se u to vreme, zbog lista cekanja, polovni, dobro ocuvani primerci prodavali, skoro po istoj ceni koliki novi. 1971 godine, nakon predstavljanja Zastava 101, veceg, udobnijeg i modernijeg automobila sa Zastavinim znakom, Fica postepeno gubi na popularnosti, narocito kod imucnijeg dela stanovnistva, koji se opredeljivao za kupovinu Stojadina. Fica se bez obzira na pojavu Stojadina, proizvodila i narednih 14 godina. Film Gorana Markovica Nacionalna klasa iz 1979. sa glavnim glumcem Draganom Nikolicem, kao buntovnikom i vozacem auto-trka, ponovo je podigla popularnost ovog malisana, kojeg su mnogi kupovali i sredjivali po uzoru na "Flojdovog" Ficu. Zastava 750 kao automobil, imao je veliki uticaj na kulturu u Jugoslaviji. Mnoge pesme, sale i filmovi bili su koncentrirani na lik ovog automobila. Na omotu dvostrukog albuma zagrebacke rock-grupe Azra "Filigranski plocnici" iz 1982. godine u pozadini se vidi policijski "Fico" u prolazu. Fica je nekad bio clan porodice, pokretac cele Jugoslavije, trkac, cak i fudbaler. I dan danas Fica izaziva divljenje svojom pojavom, gde god da se pojavi. Osnovne karakteristike Zastave 750: Tip motora 100D.000 Vrsta motora: cetvorotaktni redni motor smesten pozadi u vozilu Broj cilindara: 4 Precnik cilindara: 62 mm Ukupna radna zapremina: 767 ccm Stepen kompresije: 7,5 Maksimalna snaga: 25 KS Litarska snaga: 32,6 KS/litar Red paljenja: 1-3-4-2 Cilindarski blok od sivog liva Cilindarska glava od aluminijumske legure Oslanjanje celicne radilice na 3 lezišta Klipnjace od celika Pogon ventila preko klackalica Ventili od celika Hladjenje: kruzna cirkulacija vode pomocu pumpe i ventilatora Vrsta menjaca: 4 stepena napred i jedan nazad Kapacitet rezervoara goriva: 30 litara Karburator Weber 28 ICP Karburator IPM 28 MGV2 Akumulator: 12 V, 32 Ah Svecice: M 14/225 - Bosna F70 Duzina: 3.295 mm Sirina: 1.380 mm Visina: 1.405 mm Rastojanje tockova: 2.000 mm Tezina praznog vozila: 605 kg Dozvoljena ukupna tezina: 925 kg Maksimalna brzina vozila: 110 km/h Potrosnja goriva: od 5,8 do 6,8 litara/100 km Od 15. do 18. oktobra 2005. godine, Povodom pedesetogodisnjice pocetka proizvodnje "Fice" u "Zastavi", odrzan je veliki defile gradskim ulicama Kragujevca, na kojem je ucestvovalo vise od 150 "Fica" iz Srbije, Crne Gore, Bosne i Hercegovine i Makedonije. Prvi automobil, koji sam kupio, sada vec daleke 1986. godine, bila je upravo zastava 750. Tada sam kao klinac preko leta radio i zaradio sam dovoljno, da kupim jednu Ficu. Fica je bila totalni krs, tako da sam je svakodnevno nesto popravljao i mogu slobodno reci, da sam vise vremena proveo oko nje, nego u njoj. Ono sto vam mogu reci iz licnog iskustva, a pored ove, kasnije sam ih imao jos 10-ak, je da mi je svaka trosila vise od fabrickih 5.8-6.8 litara, ali je zato skoro svaka isla preko ovih 110km/h. Pozitivno kod Fice je sto sam zimi izlazio sa njom, tamo gde drugi automobili nisu mogli i sto su delovi bili jeftini i dostupni. Sad, kad Fice skoro da i nema po ulicama, citam po raznim forumima, kako je auto ekstra i kako je steta, sto se ne proizvodi i dalje. Moje licno misljenje je da su ljudi, koji su nekada vozili Fice, sada vec ljudi u ozbiljnijim godinama i kome su ti automobili bili deo mladosti i sada, kada neku vide ili kada se povede razgovor o njima, oni se sete svoje mladosti i bezbriznih dana i onda bude ono "eh, kakav je to auto bio", a u stvari je "eh kakav sam ja nekad dasa bio". Fica je bio jako jednostavan auto za odrzavanje, pa su mnogi vlasnici tog automobila, sami odrzavali svoje ljubimce. Dolaskom novijih generacija automobila, mnogi stariji majstori, koji nisu pratili razvoj automobilizma su ostajali bez posla, a sta tek reci za za obicne vozace, koji su do juce sami ceprkalo oko svojih vozila, a sada, kada otvore haubu na svojim novijim kolima, nagadjaju, kako se koji deo zove i cemu sluzi. i od njih cete cuti ono "ah Fica, kaka je to auto bio". Daleko od toga, da pljujem Ficu i da mislim, da nije bila dobra, ali kazem BILA. Fica je kod nas pocela da se proizvodi 1955., a ja ovo pisem 2016, znaci 61 godina, nakon njenog nastanka i kad sad cujem, kako nema boljeg auta od Zastave 750, mislim sta reci. Zamislite da sad vozite auto sa sledecim manama: -Kuvanje: Skoro svaka Fica, koju sam imao je radila sa kazaljkom blizu crvene. Problem je sto je hladnjak smesten pozadi i sto nema slobodnog strujanja vazduha. -Prirubnice i elasticni zglobovi: Poznat problem kod Fice, koji sam jedno vreme resavao varenjem prirubnice za poluosovinu. -Nestabilnost vozila: Fica je kratka, a visoka, pa nije bilo bas pametno, brzo uloziti u krivine. -Prva brzina nije bila sinkronizirana: Da bi ubacili u prvu morali ste stati ili saltati za medjugasom. Menjac je cesto znao da ispada iz prve brzine. -Magljenje prednjih stakala: Resavano mazanjem sampona ili tecnosti za sudove po unutrasnjosti stakala. -Grejanje kabine: Fica je imala prilicno lose grejanje unutrasnjosti vozila. -Komfor: Nedovoljno mesta i za vozaca i za putnike. -Prtljaznik: U Ficu je vrlo malo stvari moglo da stane. Napred ispod haube se nalazi rezervoar za gorivo, akumulator i rezervni tocak. Ako biste tu dodali trokut, dizalicu, prvu pomoc, sajlu za vucu i zimi lance, taman biste ostavili mesta za jednu torbu. Nesto stvari je moglo da se stavi i iza zadnjeg sdeista, ali isto vrlo malo, zato je skoro svaka Fica na krovu imala i "Fadip" galeriju, koja je sluzila za transport stvari. - Bezbednost: Mnogi od onih, koji su nazalost izgubili zivote u Ficama, sacuvali bi svoje zivot, da su se nalazili za volanom Tristaca, Lade Ziguli, Fiata 125, Zastave 101. Fica je vrlo kratka, a napred ispod haube nema niceg, sto bi ublazilo udarac, tako da je vozac pri ceonom sudaru, cesto znao da nastrada. -Potrosac: u odnosu na velicinu, tezinu vozila i na malom motoru, Fica je bila veliki potrosac. -Kocnice: Fica nije mogla da se pohvali valjanim kocnicama. -Nozne komande preblizu jedna drugoj: Fica se cesto zbog toga vozi vrhovima prstiju, kao i peglica, kasnije Cinquecento i seicenta. -Kontra vrata: Vrata na prvim modelima Fice su se otvarala sa kontra strane i bila su uzrok pogibije mnogih. Ta vrata su bila poznata i kao "vrata samoubica". -Otvaranje prednje haube u voznji: Vise puta se meni licno desilo, zbog toga sam i ja, kao i mnogi ostali od napred stavljao dodatne drzace haube. Ja sam moje skidao sa FAP-ovih kamiona. To su oni crni gumeni drzaci sto se nategnu i ubace u leziste. Slecne drzace za haubu ima i Zastava AR-55, samo su kod nje metalni. Da budemo potpuno iskreni, Fica je bila zastarela, jos dok se proizvodila, a to je bilo pre 30 i nesto godina. Setite se sta se proizvodilo 80-ih godina uporedo sa Ficom: 83. godine se pojavio nama dobro poznati i cuveni Golf dvojka. 84. je prestala da se proizvodi Opel kockica, a 84. dok se Fica jos uvek proizvodila, pojavila se nama isto tako dobro poznata Opel Kadet Suza. Na ovom spisku mozemo da dodamo Mercedes 190, Audi 80CC, Fiat Uno. Uostalom ukucajte na www.polovniautomobili.com vozila proizvodjena tih godina, pa uporedite sami. Kao sto rekoh nije mi namera da nipodastavam Zastavu 750, vozilo na kom sam naucio da vozim, dobio vozacku dozvolu obucavajuci se u njoj. Vozilo u kom sam, iako je malo doziveo puno lepih trenutaka sa nekim tamo lepim devojkama, ali kao sto i nas gazi vreme, tako je i naseg Ficka pregazilo. Doslo je vreme nekih drugih automobila, a Fica postaje deo istorije. Za razliku od ostalih Zastavinih automobila, Fica je jedino oldtajmer vozilo za koje mi cesto traze delove. Cini mi se da u poslednji 2-3 godine, cesce traze delove, nego u periodu pre toga. Dvojica od tih, koji cesto kupuju delove, kazu da se bave restauriranjem Fica, a onda ih prodaju Nemcima, koji ih stavljaju po izlozima kafica ili ih koriste za neke reklame. Uglavnom te restaurirane Fice, koliko sam uspeo da shvatim sluze za potrebe nekog marketinga, bas ko sto i moja plava kabriolet Fica ispred placa, sluzi da me ljudi lakse pronadju. jos uvek imam dosta delova za "fikuse", pa ako nekom nesto treba...