Lada 1600 (VAZ-2106)
Lada

218.jpg

Detalji

  • : Limuzina
  • 1975
  • 1985


Opis

VAZ-2106 je modernizovani VAZ-2103, koji je debitovao u decembru 1975. i koji se proizvodio do 1985. godine Ovo je najpopularniji i najbrojniji VAZ-ov proizvod. Ukupno je proizvedeno 4,3 miliona komada. VAZ-2106 ili kod nas i na stranim trzistima poznatiji kao Lada 1600 ili Lada Ziguli 1600 se od 2103 razlikovala samo u nekim estetskim detaljima i u jacem motoru. Razlike izmedju 2103 i 2106: 2106 je dobila snazniji motor sa vecom zapreminom i obrtnim momentom, sto se prilicno oseca u voznji. 2106 je dobila veca zadnja svetla sa sijalicama za osvetljenje tablica na unutrasnjem delu stop-svetla. 2106 sada ima gumene dodatke na krajevima branika i crne gumene odbojnike. 2106 sada na malim ukrasnim ratkapnicama tockova ima crnim plasticni poklopac po sredini, za razliku od 2103, kod koje je cela ratkapnica metalna. 2106 sada ima drugaciju prednju masku sa okvirima farova 2106 ima drugacije bocne migavce 2106 na zadnjim stranama je nosila oznaku "LADA 1600", 2106 na haubi ima crne velike plasticne usisnike na haubi, dok 2103 ima hromiranu resetku u nivou haube. 2106 je na prednjim sedistima dobila naslone za glavu. 2106 na srednjoj konzoli ima bogatije dodatke. 2106 ima drugacije lajsne na tapacirima vrata. 2106 ima za razliku od 2103 vizuelno, a ne slovima predstavljene sitne oznake na tabli. 2106 ima drugaciji prednji vezni lim. 2106 ima u odnosu na 2103 drugaciji raspored lajsni na prednjim i zadnjim krilima.... 2103 je manje bogata skupim hromiranim detaljima u odnosu na 2103. Specifikacija: Motor: ----------------------------------------------------------------- 1.6 (75 KS) Raspored: ----------------------------------------------------------------- napred Zapremina: ------------------------------------------------------------ 1569 cm3 Snaga u RPM: ---------------------------------------------------------- 5400/Min Obrtni moment: --------------------------------------------------- Nm 116/3000 Napajanje gorivom: --------------------------------------- dvogrlni karburator Cilindra: ---------------------------------------------------------------------------- 4 Precnik cilindra: ----------------------------------------------------------- 79 mm Hod klipa: ------------------------------------------------------------------- 80 mm Kompresija: ---------------------------------------------------------------------- 8.5 Broj ventila po cilindru: ----------------------------------------------------------- 2 Gorivo: ----------------------------------------------------------------------- benzin Broj vrata: -------------------------------------------------------------------------- 4 Snaga: ------------------------------------------------------------------------- 75 ks Maksimalna brzina: ----------------------------------------------------- 150 km/h Ubrzanje (0-100 km/h): ------------------------------------------------------17.5s ?apacitet rezervoara za gorivo: -----------------------------------------39 litara Pocetak proizvodnje: --------------------------------------------------------- 1976. Karoserija: ------------------------------------------------------------------- limuzina Mesta za sedenje: -------------------------------------------------------- 4166 mm Duzina: ---------------------------------------------------------------------- 4166 mm Sirina: ------------------------------------------------------------------------ 1611 mm Visina: ----------------------------------------------------------------------- 1440 mm Medjuosovinsko rastojanje: --------------------------------------------- 2424 mm Gepek zapremine: --------------------------------------------------------- 345 litara Prednje vesanje: ------------ viljuske, spiralne opruge, teleskopski amortizeri Zadnje vesanje: ---- spiralne opruge, teleskopski amortizeri, uporne spone Kocnice: ---------------------------------------------napred diskovi/nazada dobosi Upravljacki mehanizam:------------------------------------------- glava upravljaca Potrosnja goriva grad/van grada: ----------------------- 10 l/100 km-8 l/100km Masa vozila: ------------------------------------------------------------------- 1035 kg Dozvoljena tezina: ------------------------------------------------------------ 1435 kg Tockovi: -------------------------------------------------------------------------------R13 OPIS PRETHODNOG MODELA 2103, MOZETE PROCITATI U NASTAVKU: VAZ-2103, kod nas poznatiji kao Lada 1500 ili Lada Special se kao i za sve Lade iz serije od 2101 do 2107, temelji na modelu Fiata 124, koji se proizvodio (1966-1974), s tim da je ovo "kopija" luksuznije varijante Fiat-a 124, koja se proizvodila od (1968-1974), kao Fiat 124 Special. Fabrika VAZ je jedna od najvecih Sovjetskih graditeljskih podviga. Proizvodna linija je dugacka oko 270 kilometara, a fabrika zaposljava 180.000 ljudi. Posle samo dve godine, proizvedeno je 100.000 automobila (proizvodnja je pocela dok je fabrika jos uvek bila u fazi izrade.) 1983. godine proizveden je milioniti automobil. Zahvaljujuci Italijanskoj kontroli kvaliteta VAZ se za razliku od ostalih proizvodjaca automobila u SSSR-u konstantno isticao kvalitetom. Lada na Ruskom jeziku znaci "mala" ili "ljupka", pa bi se komotno automobili ovog proizvodjaca mogli nazvati "ljupki automobili" ili "mali automobili". Ladin znak (logotip) predstavlja brod Vikinga, sto asocira na stare Ruse. VAZ je skracenica od Volzhsky Avtomobilny Zavod. VAZ-2103 proizvodio se od 1972. do 1984. godine (za to vreme je proizvedeno 1.304,899 komada) i mozemo slobodno reci, da je to luksuznija varijanta prethodnog modela 2101, kao sto je 124 special, luksuznija varijanta obicnog Fiata 124 i bila je namenjena ljudima, koji su zeleli luksuz i mogli da ga plate. Za VAZ-2101 trebalo je izdvojiti 5500 rubalja, dok je cena za VAZ-2103 bila 7500 rubalja. Bez obzira na visoku cenu i za ovu ladu je u SSSR-u postojala lista cekanja, jer fabrika nije mogla da postigne da ih proizvodi, koliko ih je bilo potrebno, pa je zbog toga cena polovnog automobila cesto bila skuplja od novog. I kod na u Jugoslaviji je bila velika potraznja za ovim vozilom, pa su i kod nas postojale liste cekanja. Cena ovog modela je bila dosta veca od cene za Zastave 101. Lada 1500 je bila veoma cest gost na putevima unutar i izmedju jugoslovenskih gradova, a nije retkost da je vidimo i danas. Ipak, ne desava se cesto da je ugledamo u stanju koje bi nas nateralo da se za njom okrenemo. Za razliku od 2101, koja ima motor zapremine 1198cm3 i 60KS, 2103 je dobila redizajnirani i jaci motor zapremine 1452cm3 i 75 konjskih snaga, koji se kao i kod prethodnog modela mogao startovati pomocu kurble. Sa ovim motorom i cetvorostepenim menjacem, 2103 moze da dostigne brzinu od 150 km/h, a od 0-100 km/h stize za oko 16 sekundi. Potrosnja goriva, ukoliko se auto ne forsira, se kod ovog modela krece izmedju 7-8 na otvorenom i 9-10 u gradu. Uz zustriju voznju potrosnja moze da skoci i do 50%, a sa rastelovanim karburatorom zna da trosi i duplo. Sto se tice spoljasnjosti, 2103 je u odnosu na 2101, sada napred dobila hromiranu pravougaonu masku sa 4 fara, veca zadnja svetla i hromirane lajsne po celoj duzini auta. U pocetku je VAZ-2103 radjena bez ventilacionih otvora sa prednje strane, ali je ubrzo dobila 2 pravougaona otvora izmedju branika i maske. Novina su bila i crvena svetla, koja su se nalazila pri dnu vrata, a koja su se palila, kada bi se vrata otvorila, sto je doprinosilo bezbednosti po mraku. Unutra, Lada je dobila drugacija, modernija i tanja sedista, pa je sada vozac sedeo malo nize i bilo je vise prostora do krova, sto je bilo dobro za vislje vozace. 2103 je na patosu dobila tepih, sto je zbog bolje izolacije uticalo na smanjenje buke u toku voznje. Tapaciri na vratima su stavljani moderniji sa velikim naslonima za ruke. Instrument tabla je takodje promenjena, sada je vise u sportskom duhu sa km-satom koji belezi dnevnu kilometrazu i velikim obrtomerom, a dobila je i zasebne male satice (merac pritiska ulja, voltmetar, temperatura vode u rashladnom sistemu) i sve to je lepo ugradjeno u plocu, koja je radjena, kao imitacija drveta. AvtoVAZ-u je bilo zabranjeno da svoje automobile prodaje na trzistima, gde se prodavao Fiat 124, kako ne bi uticao na prodaju Italijanskih automobila, medjutim, izvoz u zapadnoevropskim zemljama poceo je 1974. godine, kada je 124 prestao da se proizvodi i umesto njega je poceo da se sklapa 131 Mirafiori. VAZ-2103 se na izvoznim trzistima prodavao, kao Lada 1500 i to od sredine 1970-ih do pocetka 1980. U Velikoj Britaniji, se prodavao od maja 1976. do maja 1979. godine i to je posle VAZ-a 2101, bio drugi Ladin auto koji se prodavao na ovom trzistu. Naslednik VAZ-a 2103 je VAZ 2106, ali su se ta dva modela dugo proizvodila paralelno. Osim osnovne verzije sa motorom od 1452cm3, ovaj model se proizvodio i sa drugim motorima i opremom, zbog cega je nosio i drugacije oznake: 2103 - Osnovna verzija opremljena sa 1,5 motorom (1972-1984) 21031 - ovo je redizajnirani model 2103, od kojeg je kasnije nastao model 2106 (najpopularniji VAZ-ov model) 21033 - verzija opremljena s 1.3 motorom (1977-1983) 21035 - verzija opremljena s 1,2 motorom (1973-1981) Koliko je ovo bio kvalitetan auto, govori i podatak, da se i dan, danas voze svuda u svetu, pa i kod nas. 80-ih godina u Rusiji je vladala nestasica automobila i postojale su liste cekanja, gde se i po 8 godina cekalo na nov auto, zbog toga su polovni automobili, cesto bili i skupli od novih. U Rusiji, za vreme Gorbacova, fizickim licima nije bio dozvoljen uvoz stranih automobila, pogotovo ne zapadnih. 99% putnickih auta na putu su bili Made in SSSR, a u to vreme nije retkost bila videti Moskvich 400 koji se pravio do '56 ili GAZ Pobedu koja se pravila do 58, o novijim modelima da ne govorimo. Sto se stranih auta tice sistem je bio jako rigorozan. Rusi su imali pravo uvesti polovan auto tek i jedino ako su bili zasluzni gradjani ili povratnici iz dipl. sluzbe koji bi povlacili sa sobom svoja auta, tako da je tu znalo biti egzotike, od Japanaca sa volanom na desnoj strani, preko Volvoa i Mercedesa do Americkih automobila. Kupoprodaja izmedju Rusa i stranaca nije bila dozvoljena, cak je i za strance bio strog rezim. Direktnu kupoprodaju su mogli raditi izmedju sebe samo diplomate. Ako bi ste mene pitali o ovom modelu, rekao bi vam da je po meni jedan od najbolji automobila, koji je Lada proizvela, a da se vozi na nasim putevima. Sve je na autu prosto, tako da nema sta ni da se pokvari. Uz dobro odrzavanje, ova Lada moze da traje decenijama, sto se mozemo uveriti po tome, sto ih jos uvek vidjamo po putevima, doduse, ne u nekom velikom broju, ali ih jos uvek ima. Za razliku od Lade 2105/2107, ovoj Ladi ivice na limariji nisu tako ostre, pa je manje podlozna koroziji. Ako bi navodili mane ovog auta, na prvom mestu bi svakako bilo to, sto ova Lada, ima motor napred, a zadnju vucu, sto je cini izuzetno nestabilnom po klizavom putu. Narocito je nezgodna, ukoliko biste u krivini dodali gas, jer bi zadnji tockovi proklizali, sto je dovodilo do zanosenja zadnjeg kraja. Veliki problem predstavlja i voznja uz neki uspon, a ako biste kojim slucajem hteli da je uz uspon vozite u rikverc, tu ne bi bilo sanse da uspete. Zbog ovog problema, mnogi vozaci su je zimi opterecivali sa po 2-3 dzaka peska i na taj nacin delimicno resavali ovaj problem. Pored ovog problema, moze se reci, da je Lada prilicno tvrda na volanu, narocito, ukoliko bi se pohabala glava upravljaca. Ni potrosnja, joj nije bas za pohvalu, narocito ako ste ljubitelj zustrije voznje, ali ukoliko bi ste je vozili umereno, onda je bilo podnosljivo. Na ovoj Ladi zna da pukne kugla na viljusci tocka i tada se desava da se tocak-otkaci i auto "klekne". Kod ove Lade je dobro to, sto ima dosta debelu limariju, sto je cini dugovecnom, a i motor joj je dosta dobar i uz pravilno odrzavanje, sa njom se moze preci poprilicno velika kilometraza. Kod ovog motora, prenos izmedju radilice i bregaste se odvija pomocu lanca i spanera-zatezaca i ukoliko ne biste na vreme menjali dotrajali lanac, koji je vremenom znao da se istegli, mogao je da probije aluminijumsko kuciste, koje ga je pokrivalo. Menjac je izuzetno dobar, tih, precizan i uz blagovremenu zamenu ulja, ne bi ste trebali da imate nikakvih problema. Kasniji modeli menjaca sa 5 brzina, nisu bili toliko kvalitetni (cesto je stradala 5-a brzina). Sto se tice Grejanje kabine i tu je izuzetno dobra, uostalom pravljena je za hladne Sibirske uslove, a ovaj model je imao mogucnost usmeravanja toplog vazduha na noge i pozadi za putnike. Ja sam ovih 2103 na auto-otpadu otkupio 15-ak komada, od cega vecinu do 2009. godine. Sada ih vrlo malo ima na putevima kod nas, zbog toga je i njihova ponuda opala, kao i potraznja delova. Najcesce trazeni delovi za ovaj model su bili: razvodnik, diferencijal, alternator, uporne spone, glava upravljaca i karburator. Cesto su mi trazili petostepene menjace od novijih modela, da bi ih ugradili u ovaj, jer Zigulijev menjac ima samo 4 brzine. Primetio sam u poslednje vreme povecanu potraznju hromiranih delova i to sa zahtevom, da budu u izuzetno dobrom stanju, sto je pokazatelj, da je zanimljiva ljubiteljima oldtajmera i da se restauriraju. Ako nekom treba, bas sad (mart 2016) imam jednu, koja je odlicna baza za restauraciju. Specifikacije Telo: --------------------------------------------------------------------------------- samonosiva skoljka, 4 vrata, 5 sjedala Duzina / sirina / visina: --------------------------------------------------------------------------------- 4116/1611/1446 mm Medjuosovinski rastojanje: ------------------------------------------------------------------------------------------ 2424 mm Trag tockova: ---------------------------------------------------------------------------------------------------------- 1321 mm Sirina zadnjih sedista: ----------------------------------------------------------------------------------------------- 1385 mm Masa praznog vozila: -------------------------------------------------------------------------------------------------- 1030 kg Ukupna tezina; ---------------------------------------------------------------------------------------------- 1430 kg (4 osobe) Visina od asfalta: ---------------------------------------------------------------------------------------------------------170 mm Motor: VAZ-2103 - cetvorotaktni, cetvorocilindracni, bregasta u glavi, karburator, vodeno hladjenje, smesten uzduzno napred, pogon na zadnjim tockovima. Zapremina: ------------------------------------------------------------------------------------------------------------ 1451 cm3 Precnik i hod klipa: ------------------------------------------------------------------------------------------------ 76 x 80 mm Maksimalna snaga: ---------------------------------------------------------------------- 75 KS pri 5600 okretaja u minuti Maksimalni okretni moment: ----------------------------------------- od 10,8 kgf · m na 3500 hiljada. rpm (106 Nm) Odnos kompresije: ------------------------------------------------------------------------------------------------------------ 8.8 Napajanje gorivom: ---------------------------------------------------------------------------------------- dvogrlni karburator Menjac: --------------------------------- manuelni sinhronizovani sa 4 brzine napred i 1 pozadi sa polugom u podu Prednje vesanje: ---- nezavisno sa gornjim i donjim viljuskama, spiralnim oprugama hidraulicnim teleskopskim amortizerima. Zadnje vesanje: -------------------- diferencijal, spiralne opruge, uporne spone, hidraulicni teleskopski amortizeri Kocnice: ------------------------------ napred disk , pozadi bubanj-mehanicka rucna kocnica na zadnjim tockovima Gume velicine: --------------------------------------------------------------------------------------------------------- 165 / R13 Maksimalna brzina: ----------------------------------------------------------------------------------------------------- 150 km/h Potrosnja goriva: --------------------------------------------------------------------- 8,4 l / 100 km pri brzini od 30-50km/h Ubrzanje od 0-100 km/h: ----------------------------------------------------------------------------------------------------- 19 s