Pretraga
Lada 1200, standard ili ziguli karavan (VAZ-2102)
Lada
Detalji
- : Karavan
- 1971
- 1986
Opis
Lada 2102 je karavan verzija Lade 2101, koja je radjena po Italijanskoj licenci Fiata 124. Lada 2102 je tacnije, kopija Fiata 124 familiare i proizvodila se u SSSR-u od 1971. do 1986. godine. Mehanika modela 2102 je potpuno ista kao kod 2101, jedina je razlika, sto je 2102 karavan, pa ima peta vrata i zbog toga u nastavku mozete procitati tekst, koji sam pisao za model 2101: Lada 2101 je prvi automobil, koji je fabrika automobila Sovjetskog proizvodjaca AvtoVAZ proizvela 19. aprila 1970. godine i to, po Italijanskoj licenci Fiata 124. Fiat 124 se proizvodio od 1966 do 1974. godine i godinu dana nakon lansiranja na trziste, znaci 1967. godine proglasen je automobilom godine. Proizvodnja Lade 2101 trajala je do 1982. godine. Glavne razlike izmedju VAZ-2101 i Fiat-a 124 su u tome, sto su Lade radjene od debljeg lima u odnosu na Italijanski original, sto se Ladi na zadnjim tockovima, umesto diskova sa kocionim klestima, nalaze dobosi sa gurtnama i sto su Ruske verzije radjene sa motorom od 1198 cm3 i 60KS, koji nikad nije koristcen u Fiatu. Razlika je izmedju ostalog u suspenziji (Fiat je visok 14, a Lada 17.5 cm) i jos nekim delovima, kako bi zadovoljili sirok raspon ruskih klimatskim uslovima. Lada je imala meko vesanje, prilagodjeno lokalnim putevima, tako da je bila vrlo udobna, cak i po makadamskom putu. Fabrika VAZ je jedna od najvecih Sovjetskih graditeljskih podviga. Proizvodna linija je dugacka oko 270 kilometara, a fabrika zaposljava 180.000 ljudi. Posle samo dve godine, 100.000 automobila je proizvedeno, posto je proizvodnja pocela dok je fabrika jos uvek bila u fazi izrade. 1983. godine proizveden je milioniti automobil. Zahvaljujuci Italijanskoj kontroli kvaliteta VAZ se za razliku od ostalih proizvodjaca automobila u SSSR-u konstantno isticao kvalitetom. Lada na Ruskom jeziku znaci "mala" ili "ljupka", pa bi se komotno automobili ovog proizvodjaca mogli nazvati "ljupki automobili" ili "mali automobili". Ladin znak (logotip) predstavlja brod Vikinga, sto asocira na stare Ruse. Originalni naziv ovog automobila je VAZ-2101, ali je u Rusiji poznata i pod imenima: Lada 2101, Lada Kopejka (po najmanjoj pari u Rusiji) i Ziguli (po planini, koja se nalazi blizu fabrike). U Rusiji 2101 ima vrlo vazno mesto u automobilskoj istoriji, cak je 1999. godine izabrana za Ruski automobil veka. U Evropi je VAZ-2101 poznatiji kao Lada 1200, 1200-tima, Ziguli ili 1300. Kod nas je poznata kao Lada 1200, Ziguli ili Standard. Bez obzira sto je naziv "Kopejka", dobila po najmanjoj Ruskoj pari, ona je u pocetku lansiranja, bila nedostupna za vecinu stanovnika Rusije. 1971. godine, pocela je proizvodnja i karavan verzije ovog vozila pod nazivom VAZ-2102. Ono sto je za Amerikance bio Ford, za Nemce VolksWagen Buba i za Francuze Citroen 2CV, za SSSR je bila Lada 2101. Prve serije ovog automobila su radjene sa mogucnoscu paljenja pomocu kurble (u slucaju da auto ne upali na kljuc usled niskih sibirskih temperatura) i pomocnom rucnom pumpom za gorivo. Ziguli je radjena sa cetvorotaktnim benzinskim OHC motorom, zapremine 1298 cm3 i 60 konjskih snaga, koji je bio cist Ruski proizvod (mada se negde pominje, da je to odbacena verzija italijanskog motora, koji je trebao da se ugradjuje u Campagnole). Motor je postavljen uzduzno napred i spojen je sa cetvorostepenim manuelnim menjacem i pogonom na zadnjim tockovima. Lada je koristila dvogrlni karburator. Maksimalna brzina, koju je Lada mogla da razvije sa ovim motorom i cetvorostepenim menjacem je bila 140 km/h, a ubrzanje od 0-100 je postizala za oko 20 sekundi. Medjuosovinski razmak Lade je 2424 mm, duzina 4073 mm, sirina 1611 mm i visina 1382mm. Lada je bila siguran i izdrzljiv auto, ali joj je mana, sto joj je zadnji kraj lak, jer je motor napred, a pogon je na zadnjim tockovima, pa je sa njom bilo tesko upravljati na snegu i klizavom kolovozu. Narocito je bilo tesko zadrzati je na putu u krivinama i savladati uspone, ukoliko na zadnjem sedistu ne biste imali bar 2 putnika ili ne biste opteretili gepek dzakovima sa peskom, sto su mnogi radili. Sto se tice potrosnje, vazio je za velikog potrosaca, ali bilo je to srecno vreme sa niskom cenom benzina, pa se u SSSR-u nije mnogo razmisljalo o tome. AvtoVAZ-u je bilo zabranjeno da prodaje automobile na trzistima, gde se prodavao Fiat 124, kako Italijanima ne bi pravio konkurenciju, ali posto je 1974. Fiat 124 prestao da se proizvodi, a poceo da se radi Fiat 131 Mirafiori, Lada 2101 je iste te godine, pocela da se izvozi u zapadnoj Evropi i to pod imenom "Lada 1200". U Velikoj Britaniji Lada je pocela da se prodaje U maju 1974. godine i kostala je 979 £. U Jugoslaviji je bila malo skuplja od Zastave 101, i prodavala se putem kooperacije u Zastavnim salonima automobila. Lada je kod nas bila dosta jeftinija od od ostalih uvoznih automobila, pa su je Jugosloveni cesto kupovali. 2101 se proizvodila gotovo neizmenjena od 1970. do 1982. godine, osim ako ne racunamo sitne modifikacije, poput dodate gumene lajsne na branicima, drugacijih stop svetla, zamene nacina na koji se pumpala voda za pranje stakla, sa noznim pogonom na elektricni. Menjan je i kolpit, instrument tabla, ali to su sve neke sitne izmene, zbog kojih je ova Lada u Rusiji dobijala drugaciju brojevnu oznaku iza imena VAZ, pa su tako postojale: VAZ 21011 (1974-1981) Ova modifikovana verzija je opremljena 1,3-litarskim motorom sa 69 KS. Prednja svetla su takodjer su poboljana, dok su branici dobili gumenu traku po celoj duzini. zadnja svetla su stavljena veca i macije svetlo je sada vece i umetnuto u sam stop. Pumpa za pranje stakla, nije vise pokretana nogom, nego elektricnom pumpom. Kolpit je imao drvene detalje, sedista su stavljena udobnija, na zadnjim bocnim stranicama stavljeni su resetkasti otvori za venticiju, kao i napred iznad branika 4 pravougaona otvora. Sve ove izmene su radjene za izvoz kako bi se na trzistu mogao ponuditi konkurentniji model, sto je u pocetku i bio slucaj. VAZ 2102 (1971-1985) ovo je lada Ziguli u karavan verziji. VAZ 21013 (1977-1988) 2101 sa nekim promenama i modernizovanim 1,2-litarskim motor, koji se izvoze kao Lada 1200-tima. VAZ 21016 (1976-1981) Specijalna verzija za Sovjetsku miliciju s 1.5-litarskim motorom od Lade 1500 VAZ 21018 (1978) Ovo je Lada koja je radjena sa rotacionim (Wankel) motorom od 80KS za Sovjetsku miliciju i KGB. VAZ 21019 "Arkan" (1983) je takodjer Lada radjena sa (Wankel) rotacionim motorom od sada 120KS za Sovjetsku miliciju. VAZ je 1974. godine, dobio dozvolu da pocne sa proizvodnjom Wankel (rotacioni) motora pod licencom NSU-a. Koliko je ovo bio kvalitetan auto, govori i podatak, da se i dan, danas voze svuda u svetu, pa i kod nas (ja sam upravo jednu kupio na oglasu pre par dana za 150€). 80-ih godina u Rusiji je vladala nestasica automobila i postojale su liste cekanja, gde se i po 8 godina cekalo na nov auto, zbog toga su polovni automobili, cesto bili i skupli od novih. U Rusiji za vreme Gorbacova fizickim licima nije bio dozvoljen uvoz stranih automobila, pogotovo ne zapadnih. 99% putnickih auta na putu su bili Made in SSSR, a u to vreme nije retkost bila videti Moskvich 400 koji se pravio do '56 ili GAZ Pobedu koja se pravila do 58, o novijim modelima da ne govorim. Sto se stranih auta tice sistem je bio jako rigorozan. Rusi su imali pravo uvesti polovan auto tek i jedino ako su bili zasluzni gradjani ili povratnici iz dipl. sluzbe koji bi povlacili sa sobom svoja auta, tako da je tu znalo biti egzotike, od Japanaca sa volanom na desnoj strani, preko Volvoa i Mercedesa do Americkih automobila. Kupoprodaja izmedju Rusa i stranaca nije bila dozvoljena, cak je i za strance bio strog rezim. Direktnu kupoprodaju su mogli raditi izmedju sebe samo diplomate. Ako bi ste mene pitali o ovom modelu, rekao bi vam da je po meni ovo najbolji automobil, koji je Lada proizvela, a da se vozi na nasim putevima. Sve je na autu prosto, tako da nema sta ni da se pokvari. Uz dobro odrzavanje, ova Lada moze da traje decenijama, sto se mozemo uveriti po tome, sto ih jos uvek vidjamo po putevima, doduse, ne u nekom velikom broju, ali ih jos uvek ima. Za razliku od Lade 2105/2107, ovoj Ladi ivice na limariji nisu tako ostre, pa je manje podlozna koroziji. Ako bi navodili mane ovog auta, na prvom mestu bi svakako bilo to, sto ova Lada, ima motor napred, a zadnju vucu, sto je cini izuzetno nestabilnom po klizavom putu. Narocito je nezgodna, ukoliko biste u krivini dodali gas, jer bi zadnji tockovi proklizali, sto je dovodilo do zanosenja zadnjeg kraja. Veliki problem predstavlja i voznja uz neki uspon, a ako biste kojim slucajem hteli da je uz uspon vozite u rikverc, tu ne bi bilo sanse da uspete. Zbog ovog problema, mnogi vozaci su je zimi opterecivali sa po 2-3 dzaka peska i na taj nacin delimicno resavali ovaj problem. Pored ovog problema, moze se reci, da je Lada prilicno tvrda na volanu, narocito, ukoliko bi se pohabala glava upravljaca. Ni potrosnja, joj nije bas za pohvalu, narocito ako ste ljubitelj zustrije voznje, ali ukoliko biste je vozili umereno, onda je bilo podnosljivo. Na ovoj Ladi zna da pukne kugla na viljusci tocka i tada se desava da se tocak-otkaci i auto "klekne". Kod ove Lade je dobro to, sto ima dosta debelu limariju, sto je cini dugovecnom, a i motor joj je dosta dobar i uz pravilno odrzavanje, sa njom se moze preci poprilicno velika kilometraza. Kod ovog motora, prenos izmedju radilice i bregaste se odvija pomocu lanca i spanera-zatezaca i ukoliko ne biste na vreme menjali dotrajali lanac, koji je vremenom znao da se istegli, mogao je da probije aluminijumsko kuciste, koje ga je pokrivalo. Menjac je izuzetno dobar, tih, precizan i uz blagovremenu zamenu ulja, ne bi ste trebali da imate nikakvih problema. Kasniji modeli menjaca sa 5 brzina, nisu bili toliko kvalitetni (cesto je stradala 5-a brzina). Sto se tice Grejanje kabine i tu je izuzetno dobra, uostalom pravljena je za hladne Sibirske uslove. Ja sam ovih 2101 na auto-otpadu otkupio 20-ak komada, od cega vecinu do 2009. godine. Sada ih vrlo malo ima na putevima kod nas, zbog toga je i njihova ponuda opala, kao i potraznja delova. Najcesce trazeni delovi za ovaj model su bili: razvodnik, diferencijal, alternator, uporne spone, glava upravljaca i karburator. Cesto su mi trazili petostepene menjace od novijih modela, da bi ih ugradili u ovaj, jer Zigulijev menjac ima samo 4 brzine. Model: 2102 Motor: 1.2 (64 KS) Polozaj motora: napred po duzini Zapremina motora: 1198 cm3 Maksimalna snaga pri 5600 min: 62KS Obrtni moment: 89/3400 nm Napajanje gorivom: dvogrlni karburator Tip motora: OHC Polozaj cilindara: redni Broj cilindara: 4 Promer klipa: 76mm Hod klipa: 66mm Odnos kompresije: 8.5 Broj ventila po cilindru: 2 Vrsta goriva: benzin Vrata: 5 Snaga: 60 KS Maksimalna brzina: 140 km/h Ubrzanje od 0-100km/h: 23s Zapremina rezervoara: 45 l Pocetak proizvodnje: 1971. godine Prestanak proizvodnje: 1984. godine karoserija: karavan Mesta za sedenje: 5 Duzina: 4059 mm Sirina: 1611 mm Visina 1458 mm Medjuosovinsko rastojanje: 2424 mm Kapacitet gepeka (sa podignutim sedistima) 345 l Kapacitet gepeka (sa spustenim sedistima) 1345 l Pogon: zadnji Prednje vesanje: Nezavisno sa gornjom i donjom voljuskom, opruge i hidraulicni teleskopski amortizeri. Zadnje vesanje: kruta osovina (diferencijal), opruge, uporne spone, hidraulicni teleskopski amortizeri. Menjac: manuelni sinhronizovani 4+1 brzina sa polugom u podu. Kocnice napred: diskovi Kocnice pozadi: dobosi Upravljanje: glava upravljaca Potrosnja goriva grad (umerena voznja): 10.8 l /100km Potrosnja goriva otvoren put (umerena voznja): 8 l /100km Masa praznog vozila: 1010kg Ukupna težina: 1440 kg Najmanja udaljenost od tla: 170 mm Tockovi: R13