Pretraga
Jugo
Zastava
Detalji
- : Hečbek
- 1980
- 2008
Opis
Jugo je mali hecbek automobil koji je Kragujevacka fabrika Zastava proizvodila od 1980. do 2008. godine. Postoje 2 verzije oko toga, ko je dizajnirao Juga. Jedna je da je to napusteni projekat Fiat-a 144, koji je trebao da zameni Fiat 127, ali se projekat nije dopao izvrsnom direktoru FIAT-auta, jer nije bio dovoljno inovativan i druga, da je Jugo Dizajniran od strane nasih strucnjaka iz Kragujevca uz nadzor Italijana. Kako god bilo, zna se da je prvi Jugo rucno napravljen 2. oktobra 1978. godine i taj primerak je poklonjen tadasnjem predsedniku SFRJ-a Titu, a da je serijska proizvodnja Juga, pod nazivom "jugo koral", pocela je tacno 2 godine kasnije 2. oktobra 1980. Prve serije Juga su radjene sa motorom od 903cm3 (45KS) i u njima je ugradjivan manuelni cetvorostepeni menjac. Kasnije su Jugici dobijali jace motore i to 1116cm3 (40.55KS), 1301 (65KS) i 1.1L (Peugeot motor) i u njima su se nalazili petostepeni menjaci. U pocetku su Jugici radjeni sa karburatorom, a kasnije su dobili i elektronsko ubrizgavanje goriva. U jesen 1982. godine, Yugo se pojavio na Evropskom trzistu, ukljucujuci i Francusku , gdje je njegova cena bila na nivou cene Renault-a 4 ili Citroen 2CV. Pored Hecbek varijante, Jugo je radjen i Kao kabriolet i to sa motorom od 1301cm3 i 65KS Jugo je radjen sa razlicitim oznakama iza svog imena, sto zbog izvoza, sto zbog zamene nekog detalja u unutrasnjosti ili na motoru, pa tako mozete videti Jugice sa sledecim oznakama: Yugo 45, Yugo 55, Yugo 60, Yugo 60efi, Yugo 65, Yugo 65efi, Yugo GV, Yugo GV Plus, Yugo GV Sport, Yugo GVC, Yugo GVL, Yugo GVS, Yugo GVX, Yugo Cabrio, Yugo, Yugo 1.0e, Yugo U 1.1i, Yugo U 1.3i, Yugo u L, Yugo 45/55 Van, Yugo Ciao, Yugo Tempo, Innocenti Koral, Innocenti Koral Cabrio, Yugo Koral 65 GVX 1.3 EFI. Negde sam procitao, da fabrika nije mogla da menja cene, kad i kako je htela i da su zbog toga cesto menjali neke sitnice na kolima i dodavali te oznake, kao eto, to je drugi model i taj model kosta toliko i toliko. Mnogi Zastavini radnici i mehanicari, slazu se oko toga, da su najbolji Jugici sklapani izmedju 1988 i 1991. Do 1989. godine proizvedeno je vise od 180.000 komada ovog vozila. 1991 godine, proglasen je rat u Jugoslaviji, sto je doprinelo da proizvodnja u Kragujevcu opadne, a poseban udarac na proizvodnju, bio je embargo, koji je uveden 92. godine. Jugo se jeste proizvodio u Kragujevcu, ali su mnogi delovi uvozeni iz Slovenije (elektricna oprema) i Hrvatske (uglavnom plasticni delovi). U nedostatku delova, tih godina su se mnogi Jugici sklapali od preostalih delova nekih drugih modela, pa se tako jedna serija Jugica pojavila sa volanom iz Zastave 750, nekim sedistima iz ko zna kojih vozila. Stavljani su km-satovi, koji su merili milje, umesto kilometre...ITD. Posto je bio onemogucen izvoz u SAD-u, mnogi nasi kupci su dobili Jugice, koji su radjeni za Americko trziste. Vecina elektricnih delova za "Yugo" proizvedeno je u Novoj Gorici (Slovenija) . U Hrvatskoj, u gradu Varazdinu su se proizvodili delovi za kocnice, a delovi enterijera su izradjivani u Splitu. jedan deo elektricnih delova za motore, radjeni su u Banja Luci (Bosna i Hercegovina) . Sigurnosni pojasevi, brave i ogledala, radila su se u Makedoniji. Da bi zaobisli sankcije i da bi se i dalje prodavao u Evropi, Jugo, je napravio neki dogovor sa Italijanima i menja ime u Innocenti Koral. Sankcije koje su nametnute Jugoslaviji se ukidaju 1996. Proizvodnja je ponovo pokrenuta, ali nakon vojne intervencije na Kosovu, NATO je bombardovao Srpske teritorije, a medju ciljevima 9. i 12 aprila 1999. je bila i Srpska fabrika automobila u Kragujevcu. Tom prilikom, ranjeno je u prvom napadu 124, a u drugom 16 radnika. 1985. godine, zahvaljujuci automobilskom preduzetniku Malcolm Bricklinu, Yugo se poceo prodavati u Americi po pocetnoj cijeni od 3.990 $. Ukupno je u Ameriku od 1985. do 1992, kada je uvoz prekinut zbog sankcija uvezeno 141.651 komada. 2002. godine. Malcolm Bricklin je ponovo pregovarao sa Zastavom oko ponovnog uvoza Juga na Americku obalu, pod uslovom, da se natpis promeni u ZMW "Zastava Motor Works". Ocekivalo se da ce se u 2003. godini na Americko tlo prodati oko 60.000 automobila, medjutim iz nekog razloga, umesto Zastave, Bricklin je poceo da uvozi jeftine Kineske automobile marke Chery.. Sjedinjene Americke Drzave prodaja po kalendarskoj godini: 1985 1986 1987 1988 1989 1990 1991 1992 ukupno 3895 35.959 48.812 31.546 10.576 6359 3092 1412 141.651 "Konacno mogu kupiti novi auto", bila je jedna od recenica kojima se Yugo reklamirao u SAD-u. Zajedno s drugim Evropskim vozilima, kao sto su Lada i Skoda, Yugo je bio podvrgnut ruglu od strane kriticara koji su ukazivali na njegovu zastarelost, problemima s kvalitetom izrade i s njegovom pouzdanoscu. Poslednji Jugo, numerisan brojem 794.428 proizveden je 21. novembra 2008. godine i kao i poslednji poizvedeni primerci modela "Zastava 101" i "Florida" i poslednji "Jugo" bice smesten u Zastavin muzej. Yugo je u jednom casopisu, proglasen najgorim autom na svetu. 1989. godine, 31-godisnja leslie Ann Pluhar, vozeci Jugo preko mosta u Michiganu, poginula je kad joj je Yugo pri brzini od 80 km/h preleteo 910 mm visoku zastitnu ogradu mosta. Incident je bio dostupan svima i mnogi su tvrdili da je vetar oduvao Juga. Vestacenje je to osporilo, ali je Jugo ostao na losem glasu. Nakon trzisnog neuspeha,Jugo je dozevio zapazenu filmsku karijeru,uglavnom kao predmet sprdnje: Inspektor Gadget, Dragnet, Ko je utopio Monu? Bowfinger, Umri muški 3, Vrana Pojavljivao se i u muzickim spotovima , od Metalike do Zabranjenog Pusenja. Evo jednog oglasa i Americkih novina: „Na prodaju – gomila djubreta pod imenom 'Jugo'. Dizajnirao ga je retardirani inzenjer, a sklopila ga gomila pijanih radnika. Performanse i upravljanje su mu kao kod kolica iz samoposluge. Mozete da racunate da ce vam upaliti svako jutro koliko mozete i da se oslonite na Medofa" (Berni Medof je poznati Americki prevarant, koji je svoje klijente ostetio za vise desetina miliona dolara). „Njegova vrednost je trajna kao i vrednost kuca u predgradjima Alabame. Konzerva koka-kole je izdrzljivija od njega. Najgori auto koji bi mogli da posedujete, ne ocekujte da ce se kupci otimati za njega. Ponesite 2.200 dolara, ili koliko mozete da ponudite, i priustite sebi jedno... parce istorije", zakljucio je neimenovani prodavac iz Los Andjelesa. Jugo je i kod nas, cesto predmet sprdne, evo nekih zanimljivih komentara i viceva, koje sam cuo ili procitao: -Popularni ”Stojadin” imao je stotine jada, ali ni izbliza nije bio tako los kao ono sto je usledilo, prema onoj izreci ”od svakog zla ima vece”! -A kada se ”zver”, uz neartikulisanu riku, slicnu onoj kad u studiju na ”suvo peva” jedna nabedjena novokomponovana pevaljka, probudi i petoro ljudi nagura u njega, vozaca more druge muke. Stakla se odmah zamagle i do kraja, ma koliko duge, voznje ne mogu da se odmagle, tako da je krpa nezaobilazni deo ”obaveznog pribora”. Naravno, uz komplet prve pomoci (ako se rasecete na neki nedovrseni detalj zavrsne obrade ili rupu od rdje na karoseriji), uvek korisnu sajlu za vucu (bez koje ne treba ni kretati sa parkinga), te trougao (zgodan da se podupru peta vrata koja nakon izvesnog vremena pocinju da padaju), a treba imati i srafciger ili jos bolje celu garnituru (za slucaj da staklo propadne u vrata ili da je nemoguce otvoriti neku bravu i sl.). -Jedno je sigurno - uz Yuga coveku nikada nije bilo dosadno... -Nije snažan, ali troši -Buka u vozilu je opet nešto neizostavno, tako da vozac i suvozac mogu da komuniciraju putem SMS poruka, ali to nikako ne preporucujem! Pri hazarderskim brzinama vecim od 120 km/h zvuk motora, šum vetra i sam vetar u vozilu, te zviždanje, huka, zujanje i brujanje, ubijaju želju za svakim razgovorom. -Uvek sam voleo zagonetke... I mogu reci da sam gotovo sve sa kojima sam se do sada u zivotu susretao, nekako resio. Ipak, jednu nisam, a ona glasi: kako smo mi uspeli da ”uvalimo” Amerikancima Yuga? -A na samom kraju, ipak, mogu samo mirne duse da se slozim sa cinicnom konstatacijom da vozaci Yuga sigurno idu u raj, jer su pakao vec prosli... -Ekonomicnost – auto se gasi na svakom semaforu -Jugo, nece dugo -Zasto vozaci "juga" nikada ne nose karte? Nikad nece stici tako daleko da bi zalutali. -Zašto "jugo" ima grejace zadnjeg stakla? Da vam se zimi ne bi smrzle ruke dok ga gurate. -Sta se nalazi na zadnje dve stranice "jugicevog" uputstva za korisnike? Red voznje gradskog autobusa. -Kako da udvostrucite cenu svom "jugu"? Napunite mu rezervoar. -"Jugo" je dizajniran za petoro ljudi. Jedan da sedne na vozacevo mesto, ostalih cetvoro da guraju. -Sta se brze raspada od Juga? Zemlja koja ga proizvodi. -Koja je najveca želja vlasnika "juga"? Da kupe auto. -Kako prete ocevi sinovima u Americi? Ako ne budeš dobar kupicu ti "juga" pa ce ti se cela ulica smejati. -Dolazi covek u salon automobila: - Dobar dan, interesuje me najnoviji model "juga"? - Dobar dan, izvolite pogledati, evo ga ovde... - saceka ga prodavac. - Oh, svidja mi se! Nego ima li klimu? - Kako da ne, ima i klimu i ABS kocioni sistem i grejanje sedista! Ima cak i jedno dugme, kad pritisnete izadju krila sa strane i pri vecoj brzini možete i da letite! - Cekaj, da li me zezas? - Pa prvi si poceo... -Sta je bacanje para? Ugraditi antiradar u "jugo". -Koja je razlika izmedju "ferarija" i "jugica"? "Ferariju" su potrebne 4 sekunde do 100 km/h, a "jugu" 100 sekundi do 4 km/h. -Kako postici da "jugo" za 10 sekundi ubrza do 100 km/h? Gurnite ga sa vrha brda. -Kako postici da "jugo" ide brze niz brdo? Ugasite motor. -Dokaz da su Srbi oduvek cuvali zivotnu sredinu. Vise ga guramo nego sto ga vozimo! -Automobil cije delove mozete da kupite i na trafici. Daj mi jedan Orbit eukaliptus i retrovizor. -Menjam "juga" sa kukom, za "ladu" sa kukom. Sifra: Kuku meni, kuku tebi. -Kako u Mercedesovoj fabrici proveravaju da li vrata dobro "dihtuju" iliti zaptivaju? Uvece stave macku u Mercedes i ako se do ujutro ugusi, dobro dihtuju. Kako u Zastavinoj fabrici proveravaju da li vrata dobro dihtuju? Stave macku u Yuga i ako do ujutro ne pobegne - dobro dihtuju... -Koja je razlika izmedju Yuga i advokatske kancelarije? Manje Vam je neugodno ako Vas prijatelji vide da izlazite iz advokatske kanvelarije. -Dodje covek u prodavnicu auto delova i kaze " Hteo bih ratkape za moj Yugo "Prodavac mu odgovori " Može, cini se kao postena razmena. -Kako uciniti da Vas Yugo dobro izgleda? Parkirajte ga izmedju dva Mercedesa (moze i BMW-a). -Vidim da imas novi Jugo, da, dobio sam drugu nagradu na loto-u. Pa sta je bila prva nagrada? Korpa sa namirnicama. -Koja je razlika izmedju Yugica i Jehovinog svedoka? Jehovinom svedoku mozes da zalupis vrata. Ono sto vam ja iz licnog iskustva mogu reci, je da kad se Jugo pojavio 1980. godine, kod nas su se vozile: Fice, Stojadini, Lade, Moskvici, Trabanti, Pezejci... Kao i sve sto se novo pojavi i ovo je bilo interesantno ljudima i stvarno, ako biste ga uporedili sa Ficom ili Trabantom, Moskvicem, Zaporozcem i to jos polovnim, Jugo je stvarno bio bolji izbor. Problem je samo u tome, sto se Jugo od kad je poceo da se proizvodi, pa skoro do samog kraja, proizvodio sa istom opremom. Jedino sto se na njemu menjalo su boje enterijera, branika, tapacira i tako neke nebitne stvari. Mozemo slobodno reci, da je Jugo vec posle 2-3 godine bio auto za zastarelom tehnologijom. Uostalom i sam direktor FIAT-a je jos 1978. rekao da (Fiat 144/Zastava 102/Jugo) nije dovoljno inovativan i zbog toga, taj projekat prepustio Zastavi. Setite se koji su se automobili proizvodili 80-ih godina: Golf 2, Mercedes 190, Opel Kadet Suza, Opel Askona B, Peugeot 405, Audi 80cc, Mazda 626. Pogledajmo, sta se proizvodilo 90-ih, kad se Jugo i dalje prodavao skoro potpuno isto, osim sto je dobio duple stopaljke pozadi, jaci motor, grejac zadnjeg stakla, petostepeni menjac i jos nekih sitnica: Peugeot 206, Audi B4, Opel Vektra, Golf 4, Fiat Tempra, Opel Calibra, Ford Mondeo... Vecina ovih automobila je tada radjena sa elektricnim podizacima stakla, el. retrovizorima, klimom, ABS-om, air-bag-om... Evo nekoliko automobila, koji su se proizvodili do 2008, kada je jugo prestao da se proizvodi, a do kraja proizvodnje je Jugo i dalje ostao Jugo sa nebitnim izmenama, a cesto su se u pokusaju da se auto modernizuje, dobijale smesne kombinacije sa branicima, lajsnama i spojlerima, koji su bili loseg kvaliteta: Pasat B6, Peugeot 307, Opel Zafira, Opel astra H, Fiat Stilo, Fiat Croma, Mercedes A klase... Skoro svi automobili sa klimom, el. podizacima, senzorima za parkiranje, ABS-om, centralnim zakljucavanjem.... A sta je nas Jugo dobio, osim razlicitih oznaka iza imena, kao sto su 45, 55, 60, 65, GV, koral, in.... Sto se tice Jugica na auto-otpadu, posao je dobro isao do odprilike 2012. godine, kada pocinje da opada potraznja delova za njih, a povecava se ponuda dotrajalih vozila. Jedno vreme izmedju 2012. i 2014. godine, svako drugo vozilo, koje su mi nudili na otpadu je bilo bas vozilo marke Jugo. toliko su ga cesto nudili, da sam jedno vreme sa njih skidao, samo najtrazenije stvari: rezervoare, vozacevo sediste, Elektronski razvodnik, hladnjak, alternator i anlaser, levi podizac stakla, a ostalo je tako komplet, odlazilo u presu. Vec 2015. godine, ponuda Jugica na auto-opadima je opala, a sada 2016. je jos slabija. Mnogi jugici su zavrsili u reciklaznim centrima, kao zamena "staro za novo", pri kupovini Fiat Punta. I kod nas je doslo vreme, kao na zapadu, da se auto, bez obzira sto je ispravno, menja za novo modernije vozilo, koje pruza veci komfor i uzivanje u voznji. Nekome Auto sluzi samo da se preveze od tacke A, do tacke B i nije mu mnogo bitni, kako i koji auto vozi, dok postoje i oni drugi, u koje spadam i ja, koji se vode parolom "jednom se zivi, sto bi mse vozio u krsa, ako sebi mogu da priustim bolji auto". To vam je isto, kao i sa mobilnim telefonima. nekome telefon sluzi samo da pozove ili da ga pozovu i da eventulno razmeni neku poruku i njemu je sasvim dobar i telefon tipa Alkatel DB, kakav sam ja imao pre 15 godina, ali ima i onih, koji hoce da uvek imaju najnoviji model telefona, koji samo sto ne pravi malu decu, iako realno od svih tih funkcija koristi samo nekoliko tipa, poziv, sms, igrice, skajp, viber i internet. Jugo je imao dosta problema sa limarijom: pucanje i tuljenje zadnje grede, truljenje patosa, vrata, krila, sasije i to na delu, gde se kace ramena. vrata su cesto spadala, zbog lufta u sarkama. Od ostalih kvarova, najcesce je bio problem ubacivanja u brzine, zbog luftova u sah-hebli i takozvanoj "kobri". Problem je imao i sa menjacem, podizacima stakla, rucnom kocnicom, sistemom za grejanje kabine, brisacima... Sto se tice motora, kod OHV motora od 903cm3, cesto je znala da pukne glava motora, kao i radilica, koja se drzi na samo 3 mesta. Klavijatura ventila je znala da zapekne, zbog loseg podmazivanja, a problem je bio i sa lancanicima i lancem, koji je znao da se istegne, pa su mnogi stavlali "Triger sistem" iz Fiat Una. Motor 1116cm3 je dosta dobar motor i kod njega je najcesci problem bio, pucanje zupcastog kaisa, zbog nepravovremene zamene istog. Pored toga, na ovim motorima je u poslednjim serija, znala cesto da se "pojede-istupi" bregasta osovina, a to je zbog bregastih koje su radjene od losih materijala. Kvar nije posebno skup, polovna dobra bregasta je 20€ i ruke su odprilike toliko. Najcesce trazeni polovni delovi za Juga su: hladnjak motora, menjac, bregasta (motor 1116 i 1300cm3), prednja sedista, kotur volana, vrata, rezervoar, mehanizam brisaca, mehanizam podizaca stakla, elektronski razvodnik (zbog zamene sa platinskih na elektronsko paljenje), brave na vratima, sah-ebl...