Florida
Zastava

240.jpg

Detalji

  • : Limuzina
  • 1988
  • 2008


Opis

Yugo Florida, takodjer poznata i kao Zastava Florida, Yugo Sana ili Yugo Miami, je automobil niske ili nize srednje (kompaktne) klase (eng. hatchback) s petoro vrata. Proizvodila ga je fabrika automobila Zastava iz Kragujevca. Floridu je Dizajnirao poznati Italijanski dizajner Giorgetto Giugiaro koji je poznat po dizajnu automobila kao sto su VW Golf I, Fiat Punto, Seat Ibiza i Cordoba, Lotus Esprite, novi Ford Mustang (2008.) te poznati filmski automobil DeLorean. Sredinom 1980-ih godina 20. stoleca, grupa inzenjera iz Kragujevacke fabrike "Zastava automobili", odlucila je da napravi najbolji automobil do tada. Upotrebom Italijanskog fiat Tipa talijanskog Fiata, kao inspiracije, izradjen je prostran automobil cistih linija, s koeficijentom otpora od 0.32. Automobil je imao slicnosti sa Fiat Tipom, ali je razvijen na vlastitoj platformi. Mnoge komponente u automobilu bile su Italijanskog porekla. Tako su npr. zadnja svetla preuzeta su od Fiat Crome. Predstavljanje automobila Zastava Florida predstavljena je 19. februara 1987. u Kragujevcu. Predstavljen je kao "novi Zastavin automobil za radne ljude od Vardara do Triglava". Prezenter novog Zastvinog automobila, dr. Radoljub Micic, predsednik Poslovodnog odbora Zavoda Crvena Zastava, objasnio je novinarima ime novog automobila. Umesto industrijske oznake Zastava 103, kako se do tada zvao projekat razvoja novog modela, automobil je dobio novo ime - Yugo Florida. Yugo Florida predstavljena je u jednom Kragujevackom hotelu. Automobil se nalazio u svecanoj sali hotela, prekriven svilom i fabricki upakovan, kako niko ne bi mogao videti izgled novog automobila, prije sluzbene prezentacije. 19. februara 1987. u 11 sati predstavljen je novi Zastavin automobil. Dve manekenke obucene u belo (kako bi bile uskladjene s bojom izlozenog automobila), pred 150 okupljenih novinara i fotoreportera, skinule su ljubicastu svilu kojom je automobil bio pokriven. U odnosu na prethodne Zastavine automobile, novu Floridu krasili su privlacan izgled, prostrana unutrasnjost i veliki gepek. Predstavljen je kao porodicni, visenamenski automobil, pogodan za gradsku voznju, ali i za duza putovanja. Na prezentaciji je najavljeno da ce se u Yugo Floridu ugradjivati benzinski motori zapremine od 1100 do 1600 cm3 te Fiatov 1,7 litarski dizel motor. Pocetak proizvodnje planiran je za septembar 1988. godine. Prema riecima dr. Micica, planirana godisnja proizvodnja iznosila bi izmedju 60.000 do 100.000 automobila. Od te brojke, 70% bilo bi namenjeno izvozu. Na pitanje novinara kolika ce biti cena novog automobila, dobijen je odgovor, da kada bi se Yugo Florida odmah nasla na trzistu, njena bi cena iznosila izmedju 7.500 do 8.000 USD, odnosno izmedju 13.500 do 15.000 tadasnjih DEM. Kompletan projekt nove Floride, od pocetnog projekta do finalizacije, fabriku Zastava Automobili kostao je 150 mil. USD. Od te svote, trecina iznosa potrosena je za razvoj. Ostatak sredstava potrosen je na cilj da se cela proizvodnja automobila i njegovih rezervnih delova proizvode u Jugoslaviji. Osim same fabrike, u razvoj novog Zastavinog modela investirala je i kooperantska firma Teleoptik. Odabir imena Za nov automobil bilo je predlagano preko 800 domacih i stranih imena. Neka od poznatijih imena bila su: Avala, Sonata, Kraguj, Morava, Tara, Sana, Koral, Skala i dr. Zanimljivo je spomenuti, da su se neka od ovih imena koja nisu bila odabrana, iskoristila za naziv drugih Zastavinih automobila. Tako je novi model Yuga dobio ime Koral, a novi model Zastave 101 ime Skala. Primarno ime kojim je vodjstvo Zastave helo nazvati novi automobil bilo je - Sonata. Kasnije fabrika saznaje da je to ime vec zastitio juznokorejski proizvodjac Hyundai, pa je kao sekundarno ime odabran naziv Florida. Neki izvori navode da je ime Florida, kao konacno ime novog Zastavinog modela, odabrano svega nekoliko sati pre prve prezentacije automobila u Kragujevcu. Ime Florida je odabrano buduci da automobil (u odnosu na prethodnike) ima mnogo staklenih povrsina, pa se u njoj covek oseca kao da je na suncanoj Floridi u SAD-u. Na kraju, novi automobil imao je dva imena: Florida i Sana. Ime Florida namenjeno je domacem, a naziv Sana je iskoristen kao ime izvozne varijante Yugo Floride na nekim izvoznim trzistima (npr. trziste Ujedinjenog Kraljevstva). Prihvacanje u medijima Automobilski novinari su na temelju Kragujevacke prezentacije, ocenili novi automobil pozitivnim kritikama. Neke od izjava novinara iz automobilskih casopisa, bile su: "Florida je zaista dobro zamisljen i dizajniran automobil koji se moze nositi s konkurentima iz celog sveta. Unutrasnjost je, pre svega, izuzetno komforna i funkcionalna, a projektirana je po uzoru na najsavremenije automobile ove klase u svetu. Ono sto posebno impresionira i sto su glavni aduti Floride, je veoma dobra stabilnost, koeficijent otpora vazduha od 0,32 i velike staklene povrsine. Predvidjena je ugradnja velike kolicine elektronike kao sto je elektronsko upravljanje motorom, elektronsko ubrizgavanje goriva, pa cak i mesto za elektronsku dijagnostiku. Zadatak Yugo Floride bio je da postane auto br. 1 u Jugoslaviji, no taj cilj je prekinuo rat koji je izbio u Hrvatskoj 1991. i 1992. u BiH. Osim u Jugoslaviji, Florida se od 2000. godine proizvodi i u Egiptu u fabrici Nasr i to za Egipatsko trziste. Florida namenjena njohovom trzistu naziva se Nasr Florida. Do pocetka rata na Kosovu, koji je u tadasnjoj SRJ trajao od 1998. do 1999. fabrika Zastava Automobili proizvela je 16.000 komada ovog automobila. Nakon sto je zavrseno bombardovanje snaga NATO-a na SRJ, unistena je i Zastavina fabrika. Ipak, fabrika je ubrzo obnovljena, i kroz nekoliko godina nastavljena je proizvodnja. U razdoblju posle bombardiranja, proizvedeno je 29.950 Florida. Yugo Sana namenjena Britanskom trzistu U razdoblju od 1988. do 1992. Yugo Florida prodavala se u Ujedinjenom Kraljevstvu. Za tamosnje trziste, automobil je preimenovan u Yugo Sana te je ponudjen po niskoj ceni (nizoj od one u SFRJ). Tamosnji distributer Zastavinih automobila, Zastava (GB) Ltd. povukao se iz prodaje 1992. Razlog tome bio je rat koji je planuo na teritoriji Jugoslavije te ekonomske sankcije koje su zemlji nametnute. Nakon sto je prestao uvoz automobila u Britaniju, preostali primerci automobila prodavali su se po cijeni od 1995 GBP. Ta cena bila je niza od polovine cene bilo kojeg automobila koji se u to vreme prodavao u Ujedinjemom Kraljevstvu. Prestanak proizvodnje Tokom prve decenije 21. veka, Yugo Florida se na balkanskom trzistu pocela suocavati sa ostrom konkurencijom. Prvi ozbiljniji konkurent bio je Rumunski automobil Dacia Solenza te njen naslednik Dacia Logan. Yugo Floridi konkurenciju su predstavljali i Ruska Lada 112 te drugi slicni automobili. U novembru 2008. u fabrici Zastava Automobili proizvedena je posljednja Yugo Florida. Proizvodnja tog automobila nastavljena je jos u Egiptu u tamosnjoj fabrici Nasr (Nasr Florida). Automobili se u Egiptu proizvode za potrebe tamosnjeg trzista. Modelo Yugo Floride Osim standardne Yugo Floride, s vremenom su se pojavljivale nove verzije koje su proizasle iz prvobitnog koncepta automobila. Yugo Florida Pick-up Prototip pod imenom Florida Pick-up pojavljuje se 1995. godine, a krajem 1998. krece u serijsku proizvodnju u Somborskoj fabrici Specijalnih automobila. Zahvaljujuci novom vesanju, automobil je imao nosivost izmedu 630 i 690 kg, te zapreminu tovarnog prostora od 1.14 do 3.48 kubnih metara, zavisno od to da li je rijec o otvorenoj Pick-up ili zatvorenoj Polly verziji. Yugo Florida HDI Kako je proizvodnja Yugo Floride odmicala kraju, u nju su se znali ugradjivati noviteti. Jedan od takvih bio je Peugeot-ov dizel motor koji je ugradjen u Yugo Floridu. Automobil je predstavljen na sajmu automobila u Beogradu "Auto Show" 2001. godine, dok je prodaja zapocela 2002. Naime, u automobil je ugradjen HDI dizel motor Francuskog proizvodjaca automobila Peugeot. Iako taj potez nije trebao izazivati iznenadjenje, on ga je ipak izazvao. Nakon izgradnje prototipa, niko nije ocekivao da ce Kragujevacka fabrika krenuti sa serijskom proizvodnjom takvih automobila. Nastavljajuci uspesnu saradnju s grupacijom PSA, fabrika Zastava Automobili je u Floridu ugradila moderan common rail dizel motor od 1,4 litara i snage 68 KS. Isti takav motor nalazio se u automobilima kao sto su Peogeot 106, 206, 207, Citroen C1 i C3, Mazda 2, Ford Fiesta, pa cak i Toyota Aygo. Dakle, radilo se o proverenom motoru. Buduci da se stari menjac Srpske proizvodnje nije mogao uklopiti u zahteve novog dizel motora, u automobil je ugradjivan menjac Peugeot-ove proizvodnje. Takodjer, promenjen je citav set kvacila. Tako je pedala gasa, umesto sa sajlama, povezana elektronskim putem. Takodjer, to je bio prvi Zastavin automobil u koji je ugradjena elektronska blokada motora s kodiranim kljucem i nova kontrolna ploca (posebno prilagodjena potrebama dizel motora). Kao dodatnom opremom, automobil je opremljen servo volanom, klimom i centralnim zakljucavanjem. Kako je u automobil ugradjeno dosta noviteta u jedan automobil Zastavine proizvodnje, ta godina (2001.) obelezena je kao istorijska u istoriji Kragujevackog proizvodjaca automobila. S druge strane, iako su Zastavini inzenjeri ojacali karoseriju novog automobila; vibracije i buka u kabini nisu bili nista veci nego u staroj verziji sa dizel motorom. Negativne strane u Floridi sa HDI dizel motorom bile su los kvalitet plastike u kabini, niski nivo zavrsne obrade, losa zvucna izolacija te nedostatak bilo kakve naprednije sigurnosne opreme. No, s obzirom na nisku prodajnu cenu od 6500 do 7000€, Yugo Florida HDI postaje prihvatljiv automobil, bez obzira na nedostatke. Naime, automobil upotrebljava najmoderniji mali dizelski motor te je sa ponudjenom cenom za 3000€ jeftiniji od cenovno "najblizeg" automobila koji koristi isti motor. Florida je bila najskuplji Zastavin automobil, sve dok fabrika na auto sajmu Beograd Auto Show 2006. nije predstavila Zastavu 10 (licencnu kopiju Fiat Punta). U Yugo Floridu se ugradivao i Toyotin VVT-I motor. Treba reci da su i HDi i VVT-I motori u Floridi ostali na nivou prototipa i ni jedan primerak nikada nije usao u redovnu proizvodnju. Yugo Florida 2.0 Zastava Automobili je 2001. proizvela prototip Yugo Florida 2.0 u koji je ugradjen motor od Fiat Bravo te je izvrsen "face-lifting" na automobilu. Zastava Florida Sedan Kragujevacka fabrika automobila izradila je i konceptnu verziju Yugo Florida Sedan, koja nije usla u masovnu proizvodnju. Zastava Florida Karavan Osim Floride Sedan, napravljen je i prototip Yugo Floride u karavanskoj varijanti Tehnicke karakteristike: Usporedba Yugo Florida motora 1,1 1,3 1,4 1,6 Zapremina motora 1.116 ccm 1.299 ccm 1.372 ccm 1580 ccm Provrt x hod (mm) 80 x 55,5 86 x 55,5 80,5 x 67,4 86,4 x 67,4 Omjer kompresije 9,2 9,2 9,2 9,2 Snaga motora (kW / KS) 50 kW / 68 KS 52 kW / 70 KS 60 kW / 74 KS 63 kW / 83 KS Max. trenutnog Nm / Br. okret. u min. 79 Nm / 5.500 100 Nm / 5.500 106 Nm / 6.000 110 Nm / 5.500 Težina (prazno vozilo) 910 kg 950 kg 910 kg 950 kg Max. brzina 150 km/h 155 km/h 155 km/h 170 km/h Ubrzanje (0-100 km/h) 17 sek. 15 sek. 15 sek. 12. sek Karakteristike automobila Yugo Florida Automobil sa 5 vrata i 5 sedista Motor 4 cilindra, sa vodenim hladenjem Gorivo Super bezolovni Gume 165/70 Rx13 Duzina 3.932 mm Sirina 1.658 mm Visina 1.410 mm Medjuosovinski razmak 2.500 mm Zapremina gepeka 410 l Zapremina gepeka 1.180 l (spustena zadnja sedista) Kapacitet rezervoara 48 l Prenos Prednji pogon, jedna ploca, suva spojka, Porsche&Borg Wargner 5 R stepeni menjac Krug okretanja 10,5 m Prednji vesanje McPhersion sa nezavisnim tockovima. Zadnje vesanje Polu-nezavisni tockovi, tip "H", sa uzduznim i poprecnim torzijama Prednja kocnica Disk kocnica, 240 mm Zadnja kocnica Bubanj kocnica, 186 mm Sistem paljenja Bosch sistem - Motronic 3,1 na 1,3 EFI Sistem dolivanja goriva Pumpa za usisavanje (1,1 i 1,4) i elektronska pumpa Bosch, Multipoint sustav (1,3) Distributivni sistem Bregasta osovina na glavi Florida nije bila ni priblizno popularna, kao ostali Zastavini modeli, kao sto su Zastava 750/850 (Fica), Zastava 101/128, Tristac ili Jugo. Ono sto vam mogu reci iz licnog iskustva je da Florida ima problema sa unutrasnjom plastikom, koja stalno nesto skripi, cijuce, tako da mnogi podbacuju kartoncice izmedju 2 plastike, kako bi smanjili pomeranje iste. Po tome sta mi se najvise trazi od delova, zakljucujem, da i kutija sa osiguracima, cesto pravi probleme, kao i kilometar sat, koji cesto gubi kontakte. Najcesce trazeni delovi za Floridu su ubedljivo anlaser (tacnije bendiks) i zamajac (pojede se nazubljeni venac). pored toga, traze se i farovi, koji su plasticni, pa matiraju, prednji i zadnji branik, koji je loseg materijala i izuzetno skup, sedista, kojka su nekvalitetna, obruc volana, brava na vratima, spoljna kvaka na vratima, menjac, plastike u gepeku, koje nose dasku...