Pretraga
Fiat X1/9
Fiat
Detalji
- : Kabriolet/Roadster
- 1972
- 1989
Opis
Fiat X1/9 je dvosed proizveden od strane Fiat-a 1972-1982. i nakon toga Bertonea 1982-1989. godine. Uz poprecni motor i mjenjac montirani u sredini i pogonom na zadnje tockove, X1/9 je poznat po lakoci rukovanja. Prethodnik ovog modela je Fiat 850 Spider. Dizajniran od strane Bertone studija, zamisljen kao zamena za 850 Spider, Fiat X1/9 je bio radikalan zaokret u odnosu na Fiatove normative daleke 1972, kada je lansiran na trziste. To je bio sasvim nov koncept koji je jedino koristio (stari-novi) modifikovani motor od 1290 cm3 od 75ks i podvozjem od Fiata 128. Ovaj sarmantni targa-dvosed ima pogon na zadnjim tockovima, MacPherson vesanje za sva cetiri ugla i svaki tocak je opremljen disk kocnicama preuzetim takodjer iz 128-ice. Extremno niska pozicija vozaca sa kadica sedistima i svetlosnom grupom koja se izdize iz haube, dodalo je sportsku notu ovom automobilu... 1978, X1/9 je dobio jaci motor iz Fiat Ritma od 1498 cm3 sa 85KS i petostepeni menjac. Prednji i zadnji branici su takodjer promenjeni, pre svega radi legalizacije za Americko trziste, a mnogi ce se sloziti da je najlosije odradjen segment, poklopac motora, koji je izdignut radi obezbedjivanja prostora filteru vazduha. Enterijer je takodje osvezen. 1979. godine, na US trzistu je predstavljen model sa elektronskim ubrizgavanjem, ali je izlazna snaga i dalje bila relativno niska zbog strogih zakona o emisiji izduvnih gasova... 1983. godine, cela proizvodnja se seli pod okrilje Bertone-a, a sa modela je skinut znak Fiat-a i Postavljen Bertone X1/9. Prodaja je nastavljena kroz Fiat-ovu dilersku mrezu sve do 1988, kada je proizvodnja ovog modela zavrsena. Motori (benzin) koji su isli u X1/9: 1290 cm3 (75 KS) 1498 cm3 (85 KS) Prenos: 4-stepeni manuelni i 5-stepeni manuelni (nakon 1978. sa 1,5 L motor) Dimenzije: Medjuosovinski razmak tockova 2202 mm Duzina 3830 mm Sirina 1570 mm Visina 1170 mm Masa praznog vozila 880 kg-962 kg Performance model maksimalna brzina 0-100 km/h 1300 160 km/h 12 sec 1500 178 km/h 11 sec Tuning? X1/9 je uvek imao atraktivan izgled, ali mu je falilo snage, te je zbog toga bio popularan auto za modifikovanje. Karoserija i kocnice ovog lepotana, mogu izdrzati mnogo vise snage nego sto je bilo koja serijska verzija posedovala i u tome lezi potencijal. Osnovne modifikacije na motoru se odnose na deo napajanja motora, kako vazduhom tako i gorivom. Izduvni sistem nije potrebno dirati, jer promenom istog se postizu manje znacajni rezultati... Veoma popularno resenje je zamena motora sa 1300 cm3 iz modela Uno Turbo koji daje automobilu snagu koju zasluzuje na osnovi izgleda. Motor pasuje "sraf na sraf", a jedini problemi koju se mogu pojaviti je montiranje interkulera, hladnjaka za ulje i novog izduvnog sistema. Resenja postoje i ne zahtevaju preterana ulaganja... Takodjer, popularno resenje je ubacivanje 1.6, 1.8 pa cak i 2.0 DOHC motora, mada moze predstavljati problem vezano za upravljivost automobila (bitno otezan zadnji kraj). Naravno sve ovo trebaju propratiti i upgrade kocnica i vesanja. Kocnice sa vec pomenutog, Uno Turbo-a su odgovarajuce, dok intervencija sa zamenom opruga i amortizera (za tvrdje i krace) moze biti adekvatna. Uz sve to i siri pneumatici na zadnjoj osovini kako bi preneli snagu adekvatno na podlogu. X1/9 je jedan od najlepse dizajniranih Fiatovih automobila. Posljednji proizvedeni modeli su nazvani Grand Finale i prodavali su se od 1989 do 1990. godine. Od Fiata 850 u kupe verziji, preko znatno ozbiljnijih modela 2300 S, pa do Dina koji je zaista i imao veze sa velikim Encom, mnogi sportski automobili najvece Italijanske fabrike automobila nosili su nezvanicne nadimke mali Ferrari. Jedan od njih bio je i X1/9, automobil koji je svojim fantasticnim dizajnom parirao mnogim egzoticnim automobilima svog doba, a koji je svojim performansama donekle opravdavao nadimak koji je delio sa mnogobrojnom starijom bracom. Ovi Fiatovi sportisti su danas retkost kako na putevima, tako i na oglasnim stranama.