Fiat Punto Mk2
Fiat

193.jpg

Detalji

  • : Hečbek
  • 1999
  • 2003


Opis

Druga generacija Punta, kodnog imena Projekat 188 se u Italiji proizvodila (1999-2010) i u Srbiji kao Zastava 10 (2006-2008) Model je lansiran u cast stogodisnjice postojanja FIAT-a. Punto 2 je zadrzao izvorno prepoznatljiv dizajn, ali je ipak sve potpuno modernizovano. Novi Punto je postao prvi Fiat u posljednjih nekoliko decenija koji je poneo nov okrugli FIAT-ov znak. Spoljasnost Punto je pre svega popularnost kod sirokih narodnih masa stekao obiljem prostora koji nudi u unutrasnjosti, kao i upotrebljivoscu u razlicitim uslovima eksploatacije. To je posebno izrazeno kod prednjih sedista gde osobe nadprosecne visine nece imati problema da se udobno smeste. U pricu o prostranosti se uklapa i gepek koji ima 297 litara zapremine i jedino zaostaje za Citrenom C3 koji ima 305 litara zapremine. Sedista su asimetricno deljiva, pa nakon obaranja dobijate prostor od 1080 litara. Zbog ovoga treba biti oprezan, jer su mnogi modeli sa troja vrata, uvezeni kod nas, sluzili kao vozila za dostavu raznih tereta, a kod nas montiranjem zadnjeg reda sedista preko noci postali putnicke verzije. Ako to primetite, zaobidjite takav primerak. Unutrasnjost Tepih na podu je veoma tanak i slabijeg kvaliteta, kao i plasticni delovi unutrasnjosti. Ni zavrsna obrada nije na zavidnom nivou, ali to nije previse izrazeno i u vecini slucajeva odgovara kolicini novca ulozenog u automobil. Bicete zadovoljni i rasporedom komandi, kao i brojem pregrada u vratima i na prednjem panelu. Dodatna oprema kod svih ponudjenih varijanti je bogata i obuhvata obicno dva air bega, manuelni klima uredjaj, servo upravljac sa dva moda rada, fabricki muzicki uredjaj, bord kompjuter, elektricne podizace stakla napred, kodirani kljuc, centralno zakljucavanje i dr. Antikorozivna zastita je vrhunska i sa korozijom necete imati problema cak ni ako je lak ostecen na nekom delu karoserije. Vozne karakteristike U voznji Punto je nesto tvrdje podesen i osecaju se poprecne neravnine na kolovozu, u granicama normale za taj medjuosovinski razmak i velicinu automobila. Sedista, posebno prednja, su udobna i nece vas zamoriti ni duza voznja. Zenama ce posebno prijati „dual drive" mod servo upravljaca, kojim se na pritisak dugmeta sa oznakom „city" maksimalno olaksava okretanje upravljaca, sto je bitno pri parkiranju. Vazno je napomenuti da se pri brzini vecoj od 70 km/h ovaj sistem, iz bezbedonosnih razloga, sam iskljucuje. Trapovi na sluzbenim Punticima, nisu pokazali znake zamora ni posle duzeg maltretiranja, pa ni vi verovatno necete imati probleme sa njima, sto se ne moze tvrditi za prednje kocione plocice, zupcasti remen ili na primer vodenu pumpu. Najvise primedbi je bilo na pregrevanje i otkazivanje sijalica farova, sto je kod kasnijih modela reseno ugradnjom novih poklopaca farova sa ventilacijom. Necete biti zadovoljni ni snagom farova u nocnoj voznji, posebno ako su zamagljena stakla farova, osim ako niste kupili model kakav se danas proizvodi u Zastavi, kod kojeg su farovi znatno unapredjenog kvaliteta. Prvi modeli su imali problem sa „podrhtavanjem" brisaca i sa skripom pedale kvacila, sto je ubrzo otklonjeno u fabrici. Kao kod svih modela Fiata mogu se javiti problemi sa elekrikom, pa s toga npr. izbegavajte modele sa fabrički ugradjenim alarmom. Modeli sa automatskim menjacem su predivni i laki za voznju, ali je odrzavanje u nasim servisima skupo i problematicno. Motor Motori su veoma pouzdani i dugotrajni sto je dugo odlika i vrlina Fiata. Ova varijanta Punta imala je bogatu ponudu motora, pa se i na nasem trzistu mogu naci u raznim motorskim varijantama. Najcesce cete se susretati sa benzinskim motorom 1.2 sa osam ventila i 60ks. Malo trosi i u slucaju havarije najmanje ce vas kostati popravka, jer se klipovi i ventili najverovatnije nece ostetiti, kao sto bi se desilo kod snaznijih verzija benzinaca koji imaju hidraulicne podizace ventila. Kod ovih jacih varijanti se to povecanje snage za 20-30 ks i vise oseca kroz bolja ubrzanja, miran rad agregata i kada je klima uredjaj ukljucen i u rezanju kada „samarate" po papucici gasa, a sve to uz umerenu potrosnju u odnosu na rezim voznje. Potrosnja ulja se normalno krece oko 50-70ml motornog ulja na 1000km. Od dizel motora u ponudi su stariji 1.9 D i moderniji i bolji 1.9 JTD sa 80ks i obrtnim momentom od 196 Nm pri niskih 1500 o/min. Mogući problemi dolaze od loseg goriva kod nas, i to sa EGR ventilom zbog nagomilavanja cadji, i sa brizgaljkama koje se zacepljuju i losije radi motor. Ovo se moze lako resiti u ovlascenom servisu. Kod nekih modela se javilo i curenje ulja na karteru pa i to treba proveriti pri kupovini. 1.1 i 1.4-L turbo motori su prestali da se koriste zbog problema sa emisijom izduvnih gasova i zato su korisceni samo benzinski 1,2 motori sa 8 ventila (60KS) ili 16 ventila (80KS), odnosno 1,9 dizel, sa ili bez common-rail ubrizgavanja. Ponudjene su dve sportske verzije i to sa motorima 1,2 L 16 ventila sa manuelnim sestostepenim menjacem i 1,8-L HGT koji dostizu 210 km/h. 1,2-l 16V model takodjer ima Speedgear CVT-opremu (sa sekvencijalnim rucnim menjanjem brzina, sedam za Sporting model). 1,8 L HGT ubrzava 0-100 za 8,0 sekundi. HGT je takodjer dostupan (u ogranicenom broju) kao "HGT Abarth" kome su dodati dublji branici, zadnji spojler, bocni pragovi, nove aluminijumske felne i presvlake. HGT Abarth nije imao tehnickih poboljsanja u odnosu na redovne HGT. Druga generacija Punta je usvojila Dualdrive elektricni servo, umesto hidraulicnih pumpi koje pokrecu motori. To je rezultiralo smanjenom potrosnjom goriva i manjim zagadjenjem zivotne sredine. Potrosnja goriva je oko 5,6 l u gradu i 3,9 l na otvorenom. Pocetkom 2003. godine, Fiat je doziveo facelift gde je doslo do izmena na platformi, ukljucujuci i velike promene eksterijera, stylinga i motora. Dosta promena je uradjeno zbog novog zakona o bezbednosti pesaka u saobracaju. Promene motora ukljucuju novi 1,4 L 16V motor, uz 1.2 i 1.2 L 16V varijante, te uvodjenje dve HGT verzije, kao i 1,9 L Multijet dizel motor i 1.8 L 16v benzinski motor, koji bi mogao dosegnuti gotovo 210 km/h koji je stavljan i pre-facelifta. pocelo je i ubacivanje i 1.3 L common rail dizel Multijet motora. Punto Classic I pored lansiranja malo veceg Grande Punta na kraju 2005. godine, druga generacija Punta ostala je u proizvodnji i prodavala se kao Punto Classic, na mnogim trzistima uz noviju verziju. U oktobru 2005. godine, Srpski proizvodjac automobila Zastava postigao je dogovor sa Fiatom o nastavku proizvodnje Punta uz naziv modela Zastava 10. Nakon sticanja vecinskog udela u Zastavi u jesen 2008. godine, Fiat je nastavio proizvodnju ovog vozila pod imenom Fiat Punto Clasik. Proizvodnja je zaustavljena sredinom 2011. i uprkos glasinama nikad nije nastavljena. Punto je u pocetku radjen sa cetiri paketa opreme: S, SX, ELX i HLX, koji su kasnije preimenovana u Stvarni, Active, Dynamic i Emotion. Tri posebne verzije hatchback-a sa troje vrata su takodjer bile dostupne: Sporting, HGT i Abarth. opremljeniji modeli su imali ABS, prednje i bocne vazdusne jastuke, daljinsko zakljucavanje, prednji elektricni prozori, elektricni servo, klima uredjaj, putni racunar sa cetiri funkcije, CD player, CD sarzer , aluminijske felne i svetla za maglu. Navigacija i alarm su takodjer u ponudi. Nakon facelifta dobio je i EBD, ESP, ASR i Hill Holder, klima uredjaj sa grejanjem duple zone, MP3 player i subwoofer (samo HGT), zadnje parking senzore i tempomat kao opcija. Dostupna su 4 benzinska multi-point motora, kao i jedan ubrizgavanja i tri common-rail dizelska motora sa turbopunjacem sa intercoolerom (JTD Multijet i). 1,8-l 16v i 1.9-L Multijet motori su dostupni samo sa verzijom s troje vrata u HGT trim nivou. Benzinski motori Motor kubikaza Snaga Najveca brzina 1,2 L 8v 1.242 cm3 (59 KS) 155 km / h 1,2 L 16v 1.242 cm3 (79 KS) 172 km / h 1.4 L 16v 1.368 cm3 (94 KS) 178 km / h 1,8 L 16v 1.747 cm3 (129 KS) 205 km / h Dizelski motori 1,3-l Multijet 16v 1.251 cm3 (68 KS) 164 km / h 1.9 L D 8v 1.910 cm3 (59 KS) 155 km / h 1,9 L JTD 8v 1.910 cm3 (79 KS) 170 km / h 1,9-l Multijet 8v 1.910 cm3 (99 KS) 185 km / h Svi motori u Fiat Punto 2 su postavljeni poprecno, bez obzira na verziju uvek je pogon tockova na prednjoj osovini, sto u ovom casu ne bi trebalo da iznenadi nikoga. Menjaci sa 5 i 6 stepeni manuelni i 5 stepeni automatskim menjacem ili CVT konstantno promenljive transmisije. Rezultat automobila u Euro NCAP testova sudara je pristojan, to je cetiri zvezdice. Preporucujemo, ukoliko zelite benzinca, jaci, sa 80 konja. Odlicno vuce i dovoljno je zivahan po gradu, a i pristojno odrzava brzinu na otvorenim putevima uz gotovo identicnu prosecnu potrosnju u odnosu na slabiji model. Kasnije su dosli i 1,4 benzinac, pa i sportska verzija sa 1,8 motorom i 130 konja koji ovaj auto pretvara u gradsku zujalicu. Od dizela Fiat Punto 2, 1,3 MJTD koji je vecini ljudi dovoljan sa svojih 70 konja ili veoma nahvaljeni 1,9 JTD koji razvija okruglo 100 KS. Od dizel motora u ponudi su stariji 1.9 D i moderniji i bolji 1.9 JTD sa 80ks i obrtnim momentom od 196 Nm pri niskih 1500 o/min. Moguci problemi dolaze od loseg goriva, i to sa EGR ventilom zbog nagomilavanja cadji, i sa brizgaljkama koje se zacepljuju i losije radi motor. Ovo se moze lako resiti u ovlascenom servisu. Kod nekih modela se javilo i curenje ulja na karteru pa i to treba proveriti pri kupovini. Medjutim, ono sto predstavlja najvredniji i najbolji deo Fiat Punto 2 je Multijet turbo dizel common-rail agregat od 1.3 litre sa 16 ventila koji daje snagu od 69 KS pri 4000 obrtaja u minuti, dok je maksimalni obrtni moment motora 180 Nm pri 1750 obr./min. Inace, ovaj agregat je dobio i medjunarodnu nagradu za Internacionalni motor godine 2005. u svetu u klasi do 1.4 litre, i to u izvedbi sa 75 KS, a proizvodi se i jos jaci sa turbinom promenljive geometrije snage 90 KS koji se ugraduje u Grande Punto. U trenutku kada se pojavio, ovaj motor je bio mnogo napredniji u odnosu na konkurente, a napomenucemo da nema filter cadji kao ostali modeli slicne kategorije, a u potpunosti ispunjava euro 4 norme. Potrosnja ovog motora je izuzetno mala i prema fabrickim podacima u gradu iznosi svega 5.7 litara, na autoputu 3.9 dok je prosecna 4.5 litara na 100 km. Servisni interval za Fiat Punto 1.3 Multijet se obavlja na 15.000 km. Tom prilikom obavezno se menja filter goriva, polen filter klima uredaja, filter ulja, filter vazduha, ulje i vrsi se kompletan pregled vozila. Na 60.000 pored navedenih zamena, menja se i spaner klinastog kaisa i klinasti kais, a trajnost pumpe visokog pritiska zavisi od kvaliteta goriva, mada najveci broj vozila sa ovakvim sistemom nemaju nikada poteskoca sa pumpom ovakvog tipa, dok se ponegde mogu javiti problemi nakon 250.000 km. Najveci motor kod Fiat Punto 2, dizel 1.9 JTD, ranije dostupan sa snagom od 80 i 85 konjskih snaga, a zatim je pojacan do 100 KS . U isto vreme doslo je mnogo moderniji, laksi i ekonomicniji 1.3 Multijet sa 70 konjskih snaga i ubrzanju od nule do stotine u 13,4 sekundi, sto je sjajan rezultat, sa prosecnom potrosnjom od 4,5 litara. Menjac Fiat Punta 2 zahteva odredjeni period navikavanja, a i kontrole su nekako razbacane po autu pa se, recimo, prekidac za elektricno pomeranje retrovizora nalazi iza rucne kocnice i uopste nije lako dostupan. Sama voznja kod Fiat Punto 2 je udobna, ali naginjanje karoserije je veliko. Prosecna potrosnja kod benzinaca je oko sest litara bezolovnog benzina, a od dizela ocekujte i ispod pet. Prilikom kupovine polovnog punta, obratite paznju na: - enterijer, zavrsna obrada nije na zavidnom nivou pa dobro pogledajte stanje sedista i plastike. - elektrika, najcesci problem su crkavanje osiguraca i svetla u kabini. - upravljanje, neki modeli Punta proizvedeni `99 su pozivani u servise zabog problema sa sistemom za upravljanje. - obratite paznju na ispravnost servo uredjaja koji je kod Punta elektricni i zna da otkaze. - sasija, prvi modeli su dolazili lose ofarbani. Pregledajte pazljivo ceo automobil narocito mesta spajanja limova. - manuelni menjac, proveriti prenos i kvacilo. KVAROVI Fiat nije poznat kao najpouzdaniji proizvodac automobila, ali je Fiat Punto izuzetak, iako je kvalitet izrade je znatno poboljsan, ni to nije bilo dosta do VW standardima Problemi koji su tokom eksploatacije bili uglavnom prisutni kod Fiat Punto 2 su se ogledali uglavnom u vec standardnim „bubicama“ sa elektronikom (cesce kod serije II), kod nekih modela bilo je problema sa ubrizgavanjem goriva u benzinskim motorima, a kod 1.3 Multijet dizela sa povecanom potrosnjom ulja. Bilo je i prijava mada redjih, u vezi sa radom spojnice, a vrlo retko u sinhronima drugog i treceg stepena, pa ako menjac vidno zapinje, bolje je odustati od kupovine takvog vozila. Takodjer, problemi sa potenciometrom gasa, klapnom gasa i senzorom pritiska vazduha kod 1.2 16V. Zveckanje iz motora 1.2 16V, moze ukazivati na problem sa pogresnom velicinom koriscenih klipova. Moguc problem sa glavom motora na 1.2 8v 60bhp na oko 35000 km. Osnovno je da koristite propisane svecice ili ECU moze da se zbuni. Kvar pumpe za vodu moze dovesti do problema sa zupcastim kaisem. Problem sa glavom motora je cest zbog zapusenja kanala za protok rashladne tencosti zbog mulja zbog unutrasnje korozije radijatora. Preporucljivo je da se zameni tecnost za hladenje svake 2 godine. Hladnjak ulja kod 1.248 cm3 dizel motora je sastavljen sa filterom ulja, koristeci tecnost za hladenje motora za hladjenje ulja. Proverite rezervoar rashladne tecnosti da li ima znakova ulja u njemu, da nije doslo do pucanja hladnjaka ulja i ulaska ulja u rashladnu tecnost. Moguce curenje ulja na poklopcu ventila i karteru - treba zameni dihtunge. Kada se cuje brujanje lezaja moze biti problem dijagnoza, jer su altenator i vodena pumpa blizu, pa je problem odrediti odakle potice brujanje. Ne treba kupovati punto sa automatskim menjacem, zbog kvarenja upravljacke elektronike menjaca. Cesto pregrevaju sijalice H7 glavnih farova Fiat Punto 2. Preporuka je imati rezernu sijalicu u autu uvek spremnu za zamenu. Kod kasnijih modela reseno ugradnjom novih poklopaca farova sa ventilacijom. Sarke na vratima Fiat Punta 2 mogu praviti probleme, treba ih redovno podmazivati. NAJCESCE TRAZENI POLOVNI DELOVI ZA PUNTO 2 SU: suncobrani, prednja sedista, ventilatori hladnjaka motora, spoljne kvake, farovi (matiraju), mehanizam za brisace, zadnji motor brisaca, glavcine tocka, motor 1.9D, lukasova Bosh-pumpa, prekidac klime, dzek ventilatora kabine...