Fiat Multipla Mk1
Fiat

189.jpg

Detalji

  • : Monovolumen (MiniVan)
  • 1998
  • 2010


Opis

Italijanski Fiat je odlucio u drugoj polovini devedesetih da sokira automobilski svet. On je stvorio istinski kompaktan minivan ekstravagantan za sest osoba - Fiat Multipla. Fiat je igrao hrabro, umesto stvaranja jos jednog kombija na osnovu kompaktnog automobila, on je Fiat Multiplu dizajnirao, razbijanjem vecine nepisanih pravila koja vaze za druge proizvodjace. Automobil je imao ogromnu sirinu 187 cm ( 6 cm vise nego VV Sharan ), ali i duzina je samo 399,5 cm. Ako trazite da kupite jeftino vozilo, a da vam ne smeta nizak kvalitet izrade, onda Fiat Multipla izgleda kao zanimljiv predlog. Najveci otpor pre kupovine ovog automobila, medjutim, postize kosmicki stajling i misljenje o tome. Najveca prednost ovog modela je prostranost i niski troskovi odrzavanja, ali kupovinom automobila mora da se racuna na razne probleme, koje na srecu traze za otklanjanje relativno malo finansijskih izdataka. Fiat Multipla je svoj debi imala 1998. Prvo, na Italijanskom trzistu, a godinu dana kasnije u drugim zemljama. Sta god pogledate, Fiat Multipla je jedan od najprepoznatljivijih i originalnih modela u svetu. Neki od primenjenih resenja bili su prilicno revolucionarni. Oznaka Fiat Multipla vec je nosio predak danasnjeg kompaktnog minivana, proizvodjen od 1956 – 196. na osnovu svetski poznatog modela 600. Ovaj automobil je bio posebno popularan medju taksistima. Posle skoro tri decenije od kraja proizvodnje dosao je njegov ideoloski naslednik. Fiat Multipla je dozivela ukupno tri modernizacije. Prvu 2002. neke manje unutrasnje modifikacije, povecanu snagu do 85 kw turbo motora i bocne vazdusne jastuke kao deo standardne opreme. Dodatne modifikacije su bile 2004. i 2006. Najvece modifikacije radjene su u prolece 2004. kada je radikalno promenjen izgled prednjeg dela vozila. Duzina modela je povecana za manje od 10 cm do 4.09 m (originalna verzija imala manje od 4 m). Radikalan restajling je zelja Fiata da privuce nove kupce kojima su oblici originalne verzije ruzni. 2006. promenjeno je par vizuelnih detalja. 1.9 JTD turbo-dizel je zamenjen sa modernim Multijet motorom, takodje sa kapacitetom od 1,9 litara, koji obezbeduje 88 kw. Danas su cene polovnih „Multipla“ u Italiji prilicno povoljne, a najveci broj modela koji se tamo nudi je penzionisan iz taksi sluZbe. TakodJe, osim inovativnog pristupa unutrasnjosti, „multipla“ je Fijatu posluzila i da predstavi razne ekoloske varijante bazirane na ovom modelu kao sto su hibrid ili verzija na metan. Nasuprot popularnom verovanju Fiat Multipla je pouzdanao prevozno sredstvo, koje obicno nema problema da stigne do cilja. Instrument tabla se nalazi desno od volana, plastika nije visokog kvaliteta. Sa leve strane vozacevog sedista nalazi se rucna kocnica. Svi instrumenti i komande su grupisane zajedno, ispred srednjeg sedista, pod uglom ka vozacu. Gepek osnovne zapremine 430 l potpuno je dovoljan, a moze se prosiriti do 1.900 litara. Pogled kroz stakla je odlican, velicina ogledala je takodjer dovoljna, pruzajuci vozacu veoma dobar pregled sta se desava oko automobila. Tu su i razne korisne pregrade za odlaganje u kabini i uprkos tome sto je siroka, Fiat Multipla je relativno kratka, cineci parkiranje relativno lako. Medjutim, za razliku od Fiat Dobla, nije dostupna sa sedam sedista i ne dolazi sa kliznim vratima. Ono sto je zanimljivo kod Fiat Multiple je sto napred ima tri sedista. Srednje sediste se moze malo pomeriti unazad ukoliko osoba koja sedi smeta vozacu pri rukovanju menjacem. Sva tri putnika u prednjem redu mogu veoma komforno da sede napred bez ikakvog medusobnog dodirivanja zahvaljujuci velikoj sirini vozila. Kada se centralno sediste u prednjem redu preklopi postaje mali stocic koji u sebi ima 4 drzaca za solje. Standardna oprema ukljucuje prednje vazdusne jastuke, elektricne prozore i retrovizore i centralno zakljucavanje. Fiat Multipla nudi izvrsnu preglednost, i prostranost. sigurno se ponasa u voznji, dovoljno je stabilna, neutralna je i predvidljiva. Zbog svoje male duzine, nije problematicna prilikom uparkirivanja. MOTOR Fiat Multipla je bila dostupna sa benzinskim i dizel motorima. Benzinski motor 1.6 sa 103 KS, koji je u to vreme bio u ponudi u mnogim Fiat-ovim modelima. Dizel je evoluirao od 105ks kada je lansiran na 110ks krajem 2000. pa 115ks 2002. do 120ks 2006. Pogon se prenosi na prednje tockove preko, petostepenog manuelnog menjaca. Benzinski motor sa 16 ventila 1.6 trosi mnogo goriva i trazi redovnu kotrolu i zamenu elemenata razvodnog sistema (zupcasti kais), inace mogu nastati problem sa sistemom zupcastog kaisa. Ako zelite da minimizirate troskove koriscenja vozila, izabrati Fiat Multiplu sa benzinskim motorom i ugradnju TNG. 1999. Fiat je predstavio Multiplu Bipower koja koristi prirodnog gasa (metan). 1.6 motor umesto 103 KS ima 92 ks. Gas se cuva u cetiri cilindricne boce ispod poda. Multipla ima veoma dobar JTD motor. Njegova slabost je plivajuci zamajac (izdrzi oko 200 000km) i protokomer. Dizel 1.9 JTD ima veci obrtni moment, koji cini da Fiat Multipla dizel motor radi efikasnije nego benzinska varijanta. Ona trosi 6.2-6.6 l/100km. Automobili sa 1.6 16V motorom trosi u proseku dva litra više. KVAROVI Iako Multiplu TUV svrstava u statistici ispod proseka pouzdanog automobila, dozivljavaji njihovih vlasnika govore drugacije. Po njima, zahteva samo rutinsko odrzavanje i uglavnom nema nedostataka. Fiat Multipla nije previse problematicna, ali pre kupovine vredi obratiti paznju na nekoliko detalja, koji vremenom mogu napraviti znacajne probleme, pogotovo ako kilometraza prelazi 200 000km. Najcesci kvarovi su male stvari. Dizel motor. Na prvim Multiplama, bilo je problema na pumpi ubrizgavanja i brizgaljkama. Simptomi: gubitak snage i/ili nepravilan rad motora i curenje dizela na magistrali goriva. Ali vecina tih nedostataka je ispravljena, dok je automobil bio u rukama prvih vlasnika. Pouzdanost celokupnog ubrizgavanja ovih motora (pumpe, common rail dizni) postao je veoma korektan od januara 2000. Sporadicni slucajevi problema sa pumpom ubrizgavanja bilo je do jula 2001. 1.9 JTD motor. Na modelima proizvedenim do septembra 2002., moguce smanjenje snage motor posle 100.000 km. izazvana zaprljanoscu protokomera. Zameniti protokomer. 1.9 JTD motor. Na modelima proizvedenim do decembra 2001. pojava mehanickih vibracija i buke (sumovi) pri hladnom startu od 40.000km, koja rastu prilicno brzo nakon toga. Izazvani problemom sa gumenim delom remenice radilice. Remenicu zameniti. 1.9 JTD motor. Od 115 JTD 2001. - 2002. nepravilan rad motora, reprogramiranje ECU motora. 1.9JTD motor. Metalni zvuk iz pomocnog pogonskog remena posle hladnog starta proveriti spaner pomocnog pogonskog kaisa i zameniti. Moguce pucanje kaisa ako se problem ne resi. 1.9JTD motor. Motor trza i okleva pri ubrzanju izmedu 1800 – 2000 o/min, proveriti stanje EGR ventila. Auspuh benzinskih verzija imaju tendenciju da trule, a oni su skupi za zamenu. Redovno pratiti stanje zupcastog kaisa, uklanjanjem poklopca ,mozeti videti njegovo stanje. Kederi vrata i prozora propadaju i omogucavaju prodor vode i sum vetra u kabinu. Ozbiljniji problem moze izazvati alternator, kome kuciste ispuca (razbije se). Altenatoru problem prave i kamencici pored puta. Prednja svetla, zbog svog malog precnika sa prilicno jakim zagrevanjem stakla, kada padne hladna voda, staklo moze da pukne ( puca zbog loseg kvaliteta plastike). Nakon restailinga 2003., Fiat Multipla dobila je standardni oblik farova problem sa pucanjem prednijih farova je tada resen. Cesto pregorevanje osiguraca i sijalica, stari Fiatov problem. Zadnja svetla. Na modelima proizvedenim do decembra 1999. kondenzacija u plasticnim svetlima. Vesanje. Na modelima proizveden do septembra 2001. asimetricno ubrzano habanje prednjih guma, obicno na unutrasnjoj strani gazeceg sloja. Ponekad potrebna zamena guma od 10 000 do 20 000 km. Prvo poboljsanje uradeno u decembru 1999. krajnja intervencia u septembru 2001. Servisi su uradili podesavanje prednje osovine obicno besplatno. Na modelima proizveden do decembra 1999. neprilagodena zadnja osovina. Na modelima proizvedenim do decembra 2003. teskoce pri zatvaranju gepek vrata , koja ponekad treba da se glasno zalupe. Kaseta na komandnoj tabli se tesko zatvora. Za modele proizvedene do decembra 2001. bila je jeftina unutrasnja plastika, vrlo brzo dotraje. Cesto ljustenje pepeljare , materijala na sedistu. Buka u unutrasnjosti pojavljuje se gotovo u svim modelima. Sklapanje stolica cesto radi lose zbog pokidanih zica i plastika. Problem stabilizatori na prednjoj osovini muci skoro svaki stariji polovan automobil. Izuzetak nisu ni talasasti kocioni diskovi. Radio. Neki modeli imaju ugraden radio sa veoma malom mogucnoscu hvatanja stanica. DRUGI MODEL Nakon sest godina proizvodnje Fiat je odlucio da redizajnira model Multipla. Novo ”lice” ovog, nekad veoma avangardno dizajniranog, monovolumenskog vozila treba da poveca popularnost i produzi zivot na trzistu. Nova Fiat Multipla je najvece izmene pretrpela na prednjem delu sa neznatnim izmenama, ali i dalje neobicna. Originalan koncept 3+3 sedista i dalje je u igri. Svih pet vrata velikih dimenzija omogucavaju lak prilaz. U ovaj monovolumen, dug malo preko 4 metra, ipak moze da stane “samo” 6 putnika. Zanimljivo resenje predstavlja motor sa pogonom na benzin i zemni gas. Niski bokovi i velike staklene povrsine cine ovaj automobil veoma preglednim Nesumnjivo Fiat Multipla je jedan od onih automobila koji je uvek izazivao reakcije ljudi. Jedni su mu se divili i hvalili ga, a drugi su razmisljali i komentarisali sasvim suprotno. Ali, ravnodusnih nije bilo. Nikada i nigde. I tako, jos od 1999. godine kada se pojavila, cudno oblikovana Multipla bila je razlog totalno oprecnih misljenja. Zanimljivo je i to, da je manje polemika izazivao raspored mesta za sedenje, tri sedista napred i tri nazad, vece su nesuglasice u proceni izgleda ovog vana. Svima je u oci padala pre svega markantna stepenica postavljena izmedu vetrobranskog stakla i poklopca prostora za motor. Potom su tek sledila druga zapazanja. Nazalost, izgleda da se i kupci nisu bas preterano odusevljavali i Multipla nije zazivela na onaj nacin kojem se Fiat nadao. Zato su u Torinu odlucili da intervenisu. Premijerno, redizajnirana Multipla je prikazana na Salonu automobila u zenevi. Vec tada, bila je vidna zelja dizajnera da ovaj MPV iz 2004. bude drustveno prihvatljiv, solidan automobil, koji se ne istice preteranim dizajnerskim bravurama. Prednji deo, kojem je kod prethodnog modela bio i upucen najveci deo kritika, pretrpeo je i najvece promene. Njegov izgled se sada uklapa u ”family feeling” ostalih Fiata, pa problema ne bi smelo biti. Sa prakticnom karoserijom, odlicne varijabilnosti ni ranije nije bilo nikakvih problema, pa tako ni sada nije bilo vecih intervencija. Izmenjen je po neki detalj, pa su tako recimo zadnje svetlosne grupe drugacijeg oblika, ali znacajnije promene su izostale. Nova Multipla, kao i prethodna, nudi sest sedista solidne udobnosti i sasvim zadovoljavajuci komfor. Ipak, osoba koja je uvek u vozilu, dakle vozac, nije ni malo u privilegovanom polozaju buduci da nema nekih posebnih prakticnih detalja koje drugi proizvodjaci u svojim vozilima ove klase nude. Istini za volju, niko drugi u ovoj klasi i ne nudi sest pojedinacnih sedista u dva reda i to na samo cetiri metra duzine automobila. Pri tome se, istovremeno, zadnja sedista mogu pomerati, preklapati ili izvaditi iz vozila, cime je postignuta dobra modularnost. Bez obzira na broj putnika, prtljaznik je gotovo uvek na raspolaganju i dovoljno prostran. U zavisnosti od ”igara sa sedistima” kapacitet mu se menja od minimalnih 430 do maksimalnih 1300 litara, a potpuno ravan pod dodatno povecava njegovu upotrebljivost. Pravi MPV u punom smislu ove skracenice. Originalno 3+3 resenje pozicioniranja sedista omogucava prevoz tri odrasle osobe, dozvoljavajuci solidnu slobodu pokreta i dovoljno prostora. Ono to je posebno karakteristicno za ovaj automobil je dobra vidljivost, bez obzira na poziciju sedenja, koja je obezbedjena zahvaljujuci velikim staklenim povrsinama i niskim bokovima. Uz to, ovakav princip smestaja putnika u dva reda ima i svojih prednosti kada je u pitanju medusobna komunikacija, jer se svi veoma dobro cuju. Zahvaljujuci velikim vratima ulazak u vozilo je lak. Prava pozicija za upravljacem se, takodje, bez i malo muke pronalazi, bas kao sto se covek i brzo navikava na raspored komandi i prekidaca. Smetnja nije ni centralno pozicionirana instrument tabla sa lako citljivim pokazivacima i funkcionalnim prekidacima. Jedino ima malo lutanja kada je su u pitanju pozicije rucice parkirne kocnice, koja je sa leve strane vozackog sedista i komande za podesavanje polozaja spoljnih ogledala, smestene na ”plafonu”. Naravno, u prvom slucaju se radi o iznudenom potezu, obzirom na raspored sedenja, ali u drugom, mesto bas i nije logicno, odnosno tamo ce covek pre potraziti dugme za pomeranje staklenog otvora na krovu. No, sve je to stvar navike i nakon kraceg vremena vozac se dobro uklapa u ambijent koji deluje prilicno smireno i opustajuce, te prilicno elegantno. Oprema je bogata, bilo da se radi o paketu Active ili Dynamic. Tu su klima uredjaj, prednji i bocni vazdusni jastuci spadaju u serijsku opremu, a uz doplatu se mogu poruciti i zadnji bocni vazdusni jastuci. Elektronski program stabilnosti, odnosno ESP takode spada u dodatnu opremu. Medjutim, nova Multipla je prilicno miran i stabilan automobil, cak i bez pomoci elektronike. Vozac ce biti zadovoljan gotovo direktnim upravljacem koji verno prenosi informacije sa puta, a po potrebi moze biti olaksan aktiviranjem City moda. Pri svemu tome, donji postroj je podesen prilicno tvrdo, mada ne i neudobno, tako da je stabilnost u krivinama, bez obzira na nesto vecu visinu vozila, zaista zadovoljavajuca. Uz to, ovaj monovolumen se sa lakocom vozi, izuzetno dobro koci i veoma je okretan. To ga u kombinaciji sa vec spomenutom odlicnom preglednoscu i nepostojanjem ”mrtvih” uglova, cini veoma pogodnim za svakodnevnu voznju u gradu. Nova Multipla se nudi tri verzije motora i dva menjaca. Pokretace je benzinski agregat zapremine 1,6 litara sa 16 ventila i 103 KS, koje dostize pri 5750 o/min. Njegov maksimalni obrtni moment iznosi 144 Nm pri 4000 o/min. Maksimalna brzina koju je moguce postici je 170 km/h, a ubrzanje od 0 do 100 km/h je 12,6 sekundi. Pri svemu tome, potrosnja goriva je oko 8,6 litara na 100 kilometara u uslovima kombinovane voznje. Drugi motor koji se nudi je provereni common rail turbo-dizel iz kuce Fiat, odnosno 1,9 JDT. Ima maksimalnu snagu od 115 KS pri 4000 o/min i najveci obrtni moment od 205 Nm koji postize pri 2000 o/min. Sa njim nova Multipla dostize 100 km na cas za 12,2 sekunde, a potrosnja je u proseku 6,4 litre na 100 kilometara. Veoma je elastican, a automobil sa njim dostize maskimalnih 176 km/h. Treci vid pogona restilizovanog modela Multipla predstavlja Natural Power, odnosno motor koji koristi benzin i zemni gas. Naime, visok pod vozila pruzio je gotovo idealnu priliku za ovako nesto. U njega su smestena tri rezervoara zapremine 168 litara u koje stane 26,5 kg zemnog gasa. Prilikom startovanja motoru je potreban benzin koji dobija iz rezervoara zapremine 38 l, a potom automatski prelazi na gas. Tek kada ovog goriva nestane, ponovo se koristi benzin. Uz to, moguce je jednostavnim pritiskom na dugme izvrsiti promenu vrste pogonskog goriva koje je u upotrebi. Kada se koristi gas, motor od 1,6 litara ima 92 KS pri 5750 o/min, dok je najveci obrtni moment 130 Nm pri 4000 o/min. Kada motor koristi benzin maksimalna snaga je 103 KS pri 5750 o/min, a obrtni moment 145 Nm pri 4000 o/min. Za 100 km, u uslovima kombinovane voznje, potrebno je 6,3 kg gasa ili 9,2 litra benzina. I performanse ovog motora su veoma respektabilne. Multipla sa pogonom na gas dostize krajnjih 157 km/h i ima ubrzanje od 16 sekundi do 100 km/h. Kada se koristi benzin onda maksimalna brzina iznosi 168 km/h, a ubrzanje do 100 km/h je 13,5 sekundi. Najcesce trazeni polovi delovi za Multiplu su kasetofon, piksla, sedista, dizalica za spustanje rezervnog tocka, plivajuci zamajac, delovi prednjeg i zadnjeg trapa, auspuh, spoljne kvake, menjaci...