Pretraga
Fiat Uno Mk2
Fiat
Detalji
- : Limuzina
- 1989
- 2013
Opis
Fiat Uno (tip 146) je supermini automobil proizveden od strane Italijanskog proizvodjaca Fiat . Uno je pokrenut 1983. godine, kao naslednik Fiat-a 127 i proizvodio se u svojoj domovini do 1995. godine. Naslednik Fiat Una je Fiat Punto. Pored Italije, Uno se proizvodio jos i u Juznoj Americi (1984-2013), Maroku (1995-2003), Filipinima (1992-2000), a sklapao se u Juznoj africi, Argentini, Poljskoj, Pakistanu, Ekvadoru, Srbiji, Indiji i Brazilu gde je i napravljen poslednji model 2013 godine. Sa oko 8,8 miliona proizvedenih komada, to je osmi najveci proizvedeni automobil u istoriji, nakon Volkswagen bube , Ford Model T , Lade Rive... Fiat Pande koje su se proizvodile u Brazilu za Juznu Ameriku, nosile su ime Uno. MERE: Medjuosovinski razmak tockova 2362 mm Duzina 3,645-3,689 mm Sirina 1,549-1,562 mm Visina 1,405-1,422 mm Masa praznog vozila 711-910 kg Uno je pokrenut u januaru 1983, kao zamena za vec ostareli Fiat 127 , koji je i sam bio revolucionarni supermini na svom lansiranju 10 godina ranije. Dizajniran od strane Giorgetto Giugiaro, njegovo visoko kvadratno telo postiglo je nizak koeficijent otpora od 0,34 dobio je puno pohvala za svoj unutrasnji prostor i potrosnju goriva. U Velikoj Britaniji, prodaja je pocela u junu 1983. godine, sa vise od 20.000 prodatih komada u svojoj prvoj godini prodaje i kulminira sa vise od 40.000 prodatih komada u 1988. godini. 1984. proglasen je Evropskim automobilom godine . U pocetku, Uno je nudjen sa 0,9 litarskim (903 cm3) OHV , 1,1 litarskim (1116 cm3), i 1,3 litarskim (1301 cm3) benzinskim SOHC motorima serije 138 i menjacima prenesenih iz Fiata 127. 1.3 (1300 cm3) dizel motor je pokrenut par meseci kasnije. Uno je najcesce nosio oznaku po snazi motora u KS : Uno 45, Uno 55, 60, 70, ili 75. Uno je bio dostupan sa 3 ili 5 vrata. Uno ima MacPherson nezavisno prednje vesanje i zadnje vesanje sa teleskopskim amortizerima i spiralnim oprugama. Od 1985. godine, ugradjivani su FIRE SOHC motori od (999 cm3). Te motore su sklapali roboti, laksi su, izgradjeni sa manje delova, ekonomicniji su i sa boljim performansama. Prva serija sportskog Una, pojavila se 1985. godine sa oznakom "Uno Turbo" i radjen je samo sa 3 vrata. Iako je Fiat zbog marketinga tvrdio, da je ovo posebno razvijen motor sa turbo punjacem za ovaj model, taj motor je u stvar pozajmljen od Fiat Ritma/Strada i to iz serije 146 sa 1299 cm3, kome je dodato Bosch-ovo multi-point ubrizgavanje goriva, Magneti Marelli elektronsko paljenje i vodom hladjeni IHI turbopunjac sa hladnjakom zbog smanjene temperature usisnog vazduha. Ova kombinacija je smatrana vrlo dobrom i bila je tehnoloski dosta naprednija od mnogih kombinacija tog vremena. Kapacitet motora u pocetku je bio 1299 cm3, a kasnije je malim izmenama dosao do 1301 cm3. Oba motora daju 106 KS, ali mnogi su tvrdili da je 1301 cm3 verzija imala veci okretni moment od 1299 cm3. Automobili proizvedeni izmedju 1985. i 1987. godine imali su petostepene menjace iz Fiat Ritma/Strada, a kasnije su zamenjeni novorazvijenim 'C510' mjenjacima, koji su imali izdrzljiviji diferencijal. Turbo je u odnosu na standardni Uno, imao mnogo bolje performanse, bio je sposoban da dostigne i 200 km/h, zahvaljujuci delom i zbog toga sto je auto imao samo 845 kg. Mnogi tjuneri su dobijali i bolje rezultate dodatnim doradjivanjem turbine. Spolja Turbo se razlikovao po crnim plasticnim pragovima i lukovima iznad tockova, kao i redizajniranim prednji branikom, koji je bio prosecen, kako bi vazduh dolazio do hladnjaka ulja i intercoolera. Sa strane su stavljane nalepnice sa oznakom TURBO, a preko haube, krova i gepeka su isle dve paralelene trake. Zbog izgleda, a i zbog boljih voznih karakteristika, na gepeku je stavljan spojler. Suspenzija je spustena i unapredjena 13 aluminijumskim felnama sa Pirelli P6 gumama a na prednjim kocnicama su stavljani ventilirajuci diskovi, dok su na zadnjim tockovima stavljani diskovi umesto dobosa. Enterijer je takodjer bio drugaciji, nego kod "obicnog" Una, sedista su bila sportska, tepih od crvenog plisa, a srednja konzola je produzena. Kasniji modeli imali su crvene sigurnosne pojaseve umesto ranijih crnih. Turbo je mogao da se naruci i sa poliranim Cromodora felnama, elektricnim prozorima, pokretnim krovom i digitalnim instrumentima. Kasniji modeli turba imali su jednostavan oblik ABS-a na prednjim tockovima, koji je mogao da se ukljuci samo jednom po ciklusu paljenja, znaci ako bi se pokrenuo jednom u toku voznje, vise ne bi funkcionisao do sledeceg paljenja motora. Ova tadasnja inovacija se nije pokazala u najboljem svetlu i smatrana je nepouzdanom. Diesel i Selecta modeli 1987. godine Uno je dobio i 1,7-litarski dizel motor. DRUGA SERIJA 1989-1995 1989. godine, Uno je doziveo temeljni facelift. izmenom prednje haube, kojoj je spusten nos i drugacijim zadnijm vratima, poboljsan je koeficijent otpora na Cd 0,30, tako da podseca na novi Fiat Tipo. Unutrasnjost je takoder redizajnirana kolpit je zamenjen i tako zaustavljeno zveckanje koje se pojavljivali u prvim modelima, motor 1.1 je zamenjen novom FIRE verzijom, a novi 1,4 litarski (1.372 cm3) iz Fiat Tipa, zamenio je do-tadasnji iz Ritma. Fiat je zaustavio proizvodnju Una u Italiji 1995. godine, a sa tim i prodaju ovog modela u celoj zapadnoj Evropi. Ukupno 6.032.911 komada je izaslo iz fiat-ove fabrike u italiji. Uno je u zapadnoj Evropi zamenjen Fiat Puntom, koji je poceo da se proizvodi 1993. godine. Motor-benzin (prva i druga serija) Motor kubikaza Ventili Snaga Proizvodnja 0.9 39 Poljska 899 cm3 8 OHV 39 KS 1999-2002 1.0 45 formula 903 cm3 8 OHV 45 KS 1984-1993 1.1 55 1116 cm3 8 SOHC 55 KS 1984-1985 1.3 70 S / SX 1301 cm3 8 SOHC 68 KS 1984-1985 1.1 60 S / porodice 1116 cm3 8 SOHC 58 KS 1985-1992 1.0 45 FIRE 999 cm3 8 SOHC 45 KS 1985-1992 1.1 60 SX 1108 cm3 8 SOHC 57 KS 1989-1993 1.3 turbo tj 1299/1301 cm3 8 SOHC 106 KS 1985-1990 1.3 70 SX / SL 1301 cm3 8 SOHC 65 KS 1985-1992 1.0 45 tj / tj Pocetak 999 cm3 8 SOHC 45 KS 1992-1995 1.4 70 SX tj 1372 cm3 8 SOHC 75 KS 1987-1993 1.1 50 tj 1108 cm3 8 SOHC 50 KS 1991-1994 1.4 turbo tj 1372 cm3 8 SOHC 118 KS 1990-1994 Dizel Motor Kubikaza Ventili Snaga Proizvodnja 1.3D 1301 cm3 8 SOHC 45 KS 1983-1989 1.4 TD I4 1367 cm3 8 SOHC 72 KS 1986-1995 1,7 60D 1697 cm3 8 SOHC 58 KS 1995.- i dalje u proizvodnji Brazilski Uno se u Italiji prodavao kao "Innocenti Mille". Nakon sto je proizvodnja i prodaja prestala u zapdnoj Evropi, Uno je nastavio da se proizvodi u mnogim drugim podrucjima. Argentina. U Argentini Fiat Uno sa 3-vrata proizvodio od 1989 do 2000. godine. izgradjeno je 179.767 komada. Stavljani su benzinski motori u rasponu od 1.049 cm3 (52 KS) do 1600 cm3 (87 KS), kasnije su ugradjivani i Dizel 1,3-litarski (45 KS). Specificna salon verzija sa cetvoro vrata takodjer proizvedenih od 1988. do 2000. godine, nazivana je Duna ili Elba i u ovoj verziji je izgradjeno 257.259 komada sa 1,3, 1,4, 1,5 i 1,6-litarskim benzinskim motorima. Dizel 1.3 je takodjer bio dostupan. Brazil Do decembra 2013. godine u Brazilu su radjene tri verzije i to: Mille Economy, Uno Furgão i Fiorino Furgão. Ukupno 3,6 miliona vozila je proizvedeno u brazilu, tokom 30-godisnje proizvodnje. U drugoj polovini 1980-ih i prvoj polovini 1990-ih, Uno je takodjer bio dostupan kao limuzina, pick-up, i u karavanskoj verziji. Nosili su nazive Premio, Fiorino Pick-up i Elba respektiv. Brazilski Fiat Uno, imao je verziju sa 1,4-litarskim turbo motorom, prodavan je kao normalan Uno i bio je dostupan izmedju 1994 i 1996. godine i sa proizvodnih traka je sislo 1801 komad. I pored lansiranja novog Brazilskog Una 2010. godine, proizvodnja Mille Economy and Mille Way nastavljena je sve do decembra 2013. Brazilski Fiat Uno je ocenjen kao vrlo nesiguran po Latinskoj NCAP, postigavsi samo jednu zvezdu za odrasle putnike i dve zvezde za decu. Na zalost, to je standard sigurnosti low-cost brazilskih automobila. Indija Nakon neuspelog lansiranja u 1996. godine u Indiji je od 30.000 narucenih modela isporuceno svega 617 komada, a losa prodaja je pripisana losem marketingu. Maroko Fiat Uno je takodjer sklapan i u Maroku do 2003. godine i izuzetno je popularan za usluge "petit-taksi". Juzna Afrika U Junoj Africi, Uno je sastavljan pod licencom Nissana od 1990. do 1998. godine, a potom Fiat-a od 1998. do 2006. godine. Unici proizvedeni pod licencom Nisana imali su znacku sa natpisom "licenca" ispod logo-a Fiat na zadnjem kraju vozila, tu su spadali modeli i modeli 1.108 cm3 FIRE, 1372 cm3, konj i 1372 cm3 TURBO. Kasnije je bilo i nekoliko posebnih izdanja Beat (1372 cm3), Rio (1108 cm3) i za kratko razdoblje Cento (999 cm3). U 2007. godini, Fiat Uno je redizajniran i ponovno usao na juzno Africko trziste automobila. Automobile sada prodaje i distribuira Fiat samostalno. Model linija-up ukljucuje Uno Way, koji ima vecu suspenziju od regularnom Uno i oznacene bojom branika. Ona se temelji na dizajn iz 1983-1990, a pokrece 1.2-litreni 4-cilindricni benzinski motor. Filipini Lokalni proizvodjac Francisco motori, prvenstveno poznat kao proizvodac jeepney (vozilo koje se koristi u javnom gradskom prevozu), udruzio se sa Fiatom i stvorio zajednicko preduzece pod nazivom Italcar Filipinas i pretvorili Fiat Uno 1992-2000. u narodni auto program. Ovo je bio podsticaj vlade predsednika Corazon Aquino da stimulise proizvodnju automobila na Filipinima. Zajednickim ulaganjem borili su se za taxi-trziste protiv Toyote Corolle i Nissan Sentre. Uno nije bio popularan i iz godine u godinu je smanjena proizvodnja, do na kraju nije potpuno ukinuta 2000. godine. Poljska Proizvodnja u poljskoj fabrici FIAT vodila se do 2002. godine i za period 1995-2002, napravljeno je 173.382 komada. Pakistan Fiat Uno takodjer je sastavljan u Pakistanu "Raja Motor Company". Proizvodnja je zapoceta je 2001. godine i trajala je do 2004, kada je proizvodni pogon morao biti zatvoren. Samo dizel varijanta automobila je bila dostupna i sa motorom 1.7D. Ujedinjeno Kraljevstvo Uno je vrlo popularan u Velikoj Britaniji, sa 190.000 prodati komada iz prve serije, kada je lansiran 1983. pa do 1989, kada je lansirana druga serija. Novi Zeland Uno je bio hit na Novom Zelandu, gdje kombinacija niske cijene i dobrog stajlinga dovodi do toga, da se godisnje porucuje preko 1000 komada iz Italije i to sve do kasnih 80-ih godina. 2010. godine u Brazilu je poceo da se pravi nov model automobila (projekat 327) i dobio je naziv Uno, mada je u osnovi vise lici na Fiat Pandu i palio. Veci je i urbaniji od Pande, a manji od Palia. Automobil se prodaje sa dva motora i to 1.0 FIRE EVO (74 KS) i !.4 FIRE EVO (87 KS), oba su u stanju da korisre etanol, benzin ili mesavinu oba goriva. Za sadase u nekoliko juzno Americkoh drzava, kao i u Brazilu Motor 1.0 Fire EVO Flex L4 Prenos 5-stepeni manuelni Medjuosovinski razmak tockova 2376 mm Duzina 3770 mm Sirina 1640 mm Visina 1490 mm NAJCESCE TRAZENI POLOVNI DELOVI SU: Razvodnik na glavi motora kod Fire modela, sedista (narocito kod modela sa 3 vrata), podizaci prozora, Rezervoari (narocito kod modela sa potapajucom pumpom)...