Fiat Croma (nova) (2005-2011)
Fiat

179.jpg

Detalji

  • : Karavan
  • 2005
  • 2011


Opis

Fiat Croma je veliki Italijanski automobil koji je radjen u dve serije i to prva serija (154) izmedju 1985 i 1996 godine i drugi model (194) izmedju 2005 i 2011. godine. Prva generacija je radjena samo kao limuzina, a druga serija je radjena, samo kao karavan. Druga generacija Crome dolazi u jednoj karoserijskoj varijanti originalnog dizajna koja objedinjuje sve najbolje od elegantne limuzine, prostranosti karavana i prakticnosti jednovolumena. Ono sto svakog putnika iznenadi kada sedne u Cromu je velika i prostrana unutrasnjost koja moze prevesti i pet odraslih osoba bez velike guzve. Prostora ima vise nego dovoljno na sve strane, za glavu, ramena, kolena i stopala. Od nekih specificnosti istakli bismo poziciju kontakt kljuca koji nije na stubu upravljaca, vec na sredisnjem tunelu izmedju prednjih sedista. Nova Croma svoju prostranost i udobnost moze zahvaliti ravnom podu. Za pohvalu je visok nivo kvaliteta i koristenih materijala, te za FIAT konacno precizna i kvalitetna zavrsna izrada. Velika prostranost Croma svu konkurenciju, pa i iz vise klase, nadmasuje ogromnim prostorom u kabini. Na zadnjoj klupi mogu se prevesti tri odrasle osobe koje imaju zaista VIP komfor. Prostora za stopala, kolena, ramena i glavu ima vise nego kod drugih luksuznih limuzina vise klase i znatno vise cene. Gepek je zapremine 500 litara i moze se preklapanjem klupe povecati na 1.610 litara. Motori u ponudi su 2,4-litarski redni petocilindricni turbodizel Multijet motor najvece snage 200 KS. Multidzet sistem druge generacije JTD motora koristi common rail visokog pritiska ubrizgavanja goriva i elektronsku kontrolu injektora. Za vreme svake faze rada motora broj ubrizgavanja sa dosadasnjih dva povecan je na tri do pet puta zavisno o rezimu voznje. Na taj nacin, ista kolicina goriva sagori u cilindru, ali u vise faza. Prednosti ovakvog ubrizgavanja su niza buka motora, reducirana emisija izduvnih gasova, kao i sest do sedam odsto povecanja snage. Multijet 2,4-litarski dizelas razvija 200 KS i proizvod je Italijanske tehnologije. Odlikuje ga tih rad bez vibracija, velika snaga i izuzetno velika elasticnost. Pruza 90 odsto najvece vrednosti obrtnog momenta vec pri 1.750 o/min, a najvecu vrednost od 400 Nm daje pri 2.000 o/min. Ispunjava stroge Euro 4 norme, a ima i filter cestica DPF (Diesel Particulate Filter) koji zaustavlja najsitnije cestice i ne trazi koristenje aditiva za obnavljanje. Idealne performanse na delu Iako se radi o velikoj i teskoj limuzini, Croma je izuzetno brza, rekli bismo i prebrza, jer ima izvrsne performanse kojima ce postideti mnoge automobile tzv. sportskog imagea. Mnoge automobile ce iznenaditi i ostaviti daleko iza sebe, jer za ubrzanje s mesta do stotke treba samo 8,5 sekundi, a potegne izuzetnom lakocom do najvece brzine 216 km/h. Kao poslovna ili porodicna limuzina Croma je i prebrza, ali lepo je kad imate dovoljnu zalihu snage za brzo preticanje i brzu voznju autoputem. Croma s ovim motorom je prava gutacica kilometara, vozi brzo i komforno, te je odlicna za duga putovanja na kojima se putnici minimalno zamaraju. Motor jednolicno i snazno ubrzava i od niskih obrtaja, pa sve do crvenog podrucja, Croma jednostavno leti na ogromnom obrtnom momentu od 400 Nm i to slakocom. S petocilindricnim motorom u idealnoj harmoniji je i odlican automatski sekvencijalni mjenjac sa sest stepeni prenosa koji radi dovoljno brzo i bez trzaja prilikom izmene brzina. U automatskom modu je nesto sporije, ali sekvencijalni mod i obilje momenata garantuju pravi sportski dozivljaj. Prednje nezavisno vesanje MacPherson i zadnji multilink je danas najbolji moguci izbor i resava probleme vezane za uzduzne i poprecne sile nezavisno. Multilink sistem dopusta ekstremno precizna vertikalna pomeranja zadnjih tockova, dok istovremeno limitira uzduzna i poprecna pomeranja, sto omogucava odlicno drzanje puta. Croma u jednoj karoserijskoj varijanti objedinjuje sve najbolje od elegantne limuzine, prostranosti karavana i prakticnosti jednovolumena. Takvim pristupom, moramo priznati, nema konkurenta na trzistu. Kvalitet i elegancija FIAT je kvalitet materijala i zavrsne izrade i montaze znacajno poboljsao, te je sada rame uz rame sa razvikanim kvalitetom Nemackih proizvodjaca. Kokpit je prostran s izuzetno bogatim paketom opreme Emotion koji vec serijski ima sve, tako da vozacu ne ostaje nista za doplatu. Instrumenti su pregledni, a rucice i prekidaci ergonomski logicki rasporedjeni i nadohvat ruke. Sedi se na pravim "foteljama" koje pruzaju komfor i dobro drze telo kod brze voznje. Poviseno sedenje osigurava manji zamor i bolju preglednost. Croma ima sedam vazdusnih jastuka kao standard, ukljucujuci vrecice za kolena vozaca. Kao standardno Croma je opremljena protiv-blokirajucim kocionim sistemom i elektronskim razdelnikom kocione sile. Croma je dobila manji facelift na kraju 2007. godine te je nazvana Nuova CROMA. Nova resetka (Bravo izgled) i zadnji branik ITD. Croma je radjena sa tri nivoa opreme i pet opcija motora. Benzinski motori su dobili od Opela, pocevsi s novim Ecotec 1,8 L sa 140 KS, nakon cega sledi torquier L850 Ecotec 2.2 L sa 147 KS. Medutim, vecinom su stavljani vlastiti Multijet motori , dostupni u tri varijante 1,9 l s 8 ventila i 120 KS, 1,9 L sa 16 ventila i 150 KS, te rasponu topper pet -cylinder 2.4 l 20V sa 200 KS. Dizelski motori su opremljeni sa standardnim sestostepenim rucnim menjacem, 6-stepeni automatski (standard na 2,4 motorima) je takoder dostupan. Naslednik nove Crome je Fiat Freemont. U trenutku nastanka Fiat Croma 2, bila je aktuelna saradnja sa Dzeneral motorsom, odnosno Nemackim Opelom. Tako je ovaj model bio napravljen na istoj tehnickoj osnovi kao tadasnja „Opel Vectra“, odnosno njena produzena varijanta „Opel Signum“. Fiat Croma 2 deli platformu sa Alfa Romeo 159, Opel Vectrom, Opel Signum i Saab 9-3. KVAROVI Korisnici FIAT Crome se zale na skripu vrata i bocnih panela, brzo habanje koze na volanu, otkazivanje elektronike i raznih senzora, otkazivanje centralnih brava, ventilatora, ABS sistema, protokomera i EGR ventila. Protokomer i EGR ventil vremenom zahtevaju ciscenje, a ponekad i zamenu. Mogu nastupiti problemi vezani za struju, ali takoder u nešto manjem obimu nego sto nas je Fiat navikao. Treba imati na umu da je Croma krcata sigurnosnom opremom i raznim elektricnim uredajima, pa se kao pravo mesto potencijalnog kvara moze se navesti struja. U slucaju motora 2.2 (147KS) problem moze da pravi modul paljenja, zapusen egr ventil, pad pritiska ulja i lambda sonda, tu je i problem sa losim podmazivanjem pogonskog lanca, sto moze u najgorem slucaju da dovede do pucanja pogonskog lanca. Problemi kod dizela mogu biti ostecena pumpa za vodu (1.9 TDI i 2.4 JTD ), problem sa protokomerom, zacepljen DPF filtera (dizel motori, cesto 2.4 JTD ), plivajuci zamajac ili EGR ventil. Kod Fiat Crome dizela moze doci do problema sa turbopunjacem, pogotovu na otprilike 150 000 kilometara, ako nije servisiran redovno. Kod 2.4 JTD motora kvarovi su plivajuci zamajac, turbo-kompresori, pumpa ubrizgavanja goriva i brizgaljke. Dakle, svi oni problemi koji muce savremeni turbo-dizel. Kod svih dizela problem moze biti trzanje motora, oklevanje pri ubrzanju na 1800-2000 o/min, moguce da EGR ventil ne radi ispravno Ecu motora pali kontrolnu lampicu pritiska ulja motora u trenutku kada je potrebno zameniti ulje i filter ulja koji su postali kontaminirani regeneracijom filtera cadji cestica. Maksimalna predena udaljenost izmedu zamena ulja zavisi o mnogo uslova. Lampica pritiska motornog ulja moze se resetovati odgovarajucom dijagnostickom opremom. Jedan od osnovnih problema na koje serviseri upozoravaju kod Fiat Crome svakako su zadnje uporne spone, zbog tezine Fiat Crome, ali i njegove sekundarne namene (prevoz tereta). Zadnje uporne spone su pod velikim naporom pa nije redak slucaj da su na vozilima uvezenim iz inostranstva ovi delovi u startu zreli za zamenu. Ovo je trosak na koji ozbiljno treba da racunaju svi kupci Fiat Crome. Sledi još jedan cest problem, a to su gumice balans stangle, pa i njih svakako treba proveriti pre kupovine. Kod Fiat Croma treba proveriti instalciju ABS senzora na zadnjoj osovini jer se cesto desava da kablovi usled vlage koja se oko njih skuplja istrule, a onda dolazi do problema sa elektronikom ABS-a, pa ovaj uredaj prijavljuje kvar. Elektro problemi kod Fiat Crome mogu biti podizaci prozora, problemi sa radiom ili sa klimom. Moze se desiti da alarm radi samo sporadicno. Vrlo cesti kvarovi alternatora, zimi moze doci do pucanja kucista altenatora. Cesto pregorevanje sijalica. S vremena na vreme moze doci do greske kratkog spoja na grejacu ventilatora, tu gresku ne treba potceniti zbog rizika od paljenja celog vozila . Pozicija kontakt-brave u Fiat Cromi je prakticno preuzeta iz Sabovih modela – nalazi se centralnom stubu, u blizini rucice menjaca. Ovaj zanimljiv detalj sa sobom je doneo i problem koji vlasnici „sabova“ odavno poznaju. Naime, necistoce i prasina vremenom ispune unutrasnjost kontakt brave pa ona povremeno ume da blokira, a u najtezem slucaju i potpuno otkaze pa je potrebna njena zamena. Tu su i kvarovi brave vrata gepeka. Korozija ne zaobilazi izduvni sistem. Problem moze napraviti i hladnjak klima-uredaja. On je pozicioniran prilicno nisko pa je cesto na udaru kamencica, prljavstine i raznih necistoca koje automobil „pokupi“ tokom voznje. Nazalost, materijal od kojeg je napravljen nije vrhunske cvrstine, pa ni hladnjak nije u stanju da izdrzi previse ovakve torture i vremenom postaje porozan, pa ga treba zameniti.